وی افزود: همچنین در سال جاری بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که این رقم رشد ۸۰ درصدی از ارزشی و ۱۳ درصدی از نظر وزنی را نشان می دهد و در این زمینه شهرهای بندر امام، اهواز و خرمشهر، به ترتیب بیشترین صادرات را داشته اند.
بلوطی‌میرزا ادامه داد: همچنین محصولات پتروشیمی، فولاد، گاز، هیدروکربن، ماهی و سیب‌زمینی عمده محصولات صادراتی خوزستان هستند و عراق، چین، امارات، هند، کویت، اندونزی، از مقاصد صادراتی ما هستند.
وی با بیان اینکه در سال جاری در مجموع ۷۳۹ میلیون دلار صادرات از مرزهای شلمچه و چذابه خوزستان انجام شده است، گفت: با احتساب سایر گمرکات کشور بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات به خارج از کشور انجام شده است.
ناظر گمرکات خوزستان تصریح کرد: همچنین در سال جاری ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات داشتیم که بندر امام با ۵ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار بیشترین واردات را به خود اختصاص داده است که از نظر وزنی شاهد افزایش ۹ درصدی هستیم. اقلامی که از بندر امام وارد می شود عمدتا کالاهای اساسی بوده اند.
بلوطی‌میرزا گفت: در بخش صادرات از نظر وزنی و ارزشی در رتبه سوم کشور قرار داریم. همچنین خوزستان در بخش واردات از نظر وزنی رتبه نخست و از تظر ارزشی رتبه سوم را دارد.
وی با اشاره به پروژه‌هایی که در دهه فجر امسال افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شوند، گفت: ساختمان جدید چوئبده و چذابه در دهه فجر امسال افتتاح خواهند شد. همچنین بزرگترین مرکز شماره‌گذاری خودرو در خوزستان در روز دوشنبه کلنگ‌زنی خواهد شد که امیدواریم این ساختمان در پایان سال یا اوایل سال آینده افتتاح شود.همچنین ساماندهی سالن مسافری شلمچه از دیگر پروژه های دهه فجر امسال است. ایسنا
انتهای پیام/*