کد خبر : 2758
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۴:۴۱

شاعری و شروع شهرآشوبی برخی شورایی ها

شاعری و شروع شهرآشوبی برخی شورایی ها

نوشتاری از: ثریازندیار (بخش اول) شهرداری اهواز در تمام دوره های مدیریتی اش با سلایق مختلفی همراه بوده و هر شهرداری، موافقان و مخالفان خاص خود را داشت و همچنان این قصه ادامه دارد. نگاه قومی، نگاه مالی و درآمدی و پروژه ای، نگاه سهمیه ای به انتصاب ها؛ همه در موافقت ها و بیشتر

نوشتاری از: ثریازندیار

(بخش اول) شهرداری اهواز در تمام دوره های مدیریتی اش با سلایق مختلفی همراه بوده و هر شهرداری، موافقان و مخالفان خاص خود را داشت و همچنان این قصه ادامه دارد. نگاه قومی، نگاه مالی و درآمدی و پروژه ای، نگاه سهمیه ای به انتصاب ها؛ همه در موافقت ها و بیشتر مخالفت ها دخیل و اثرگذار بوده و هست و تا زمانی که یک انقلاب عظیم در شهرداری اهواز صورت نگیرد، این نوع نگاه ها ادامه خواهد داشت و شهرداری برای شهروندان نخواهد بود، فقط و فقط برای سهمیه بگیرانی است که سالها بر چهار گوشه ی آن چنبره زده اند. سه ماه است که موسی شاعری در راس امور نشسته و در تلاش است برنامه های مدیریتی، عمرانی و کلا اجرایی خود را عملیاتی کند اما سهم خواهان در این سه ماه گذشته یک لحظه او و شهر را آرام نگذاشته اند و در مقابل عدم اجرای خواسته هایشان، شهر آشوبی می کنند تا بلکه از این آب گل آلود ماهیانی برای خود صید کنند! در کُنهِ بررسی مخالفت ها و در بطن مکتوبات که اتفاقا بسیارند، اندازه سهم خواهی ها کاملا پیداست و برخی خود را وارث شهر می دانند، آن طور که پیداست موسی شاعری اما تا به امروز زیر بار خواسته هایشان نرفته و با عزل و نصب هایش، راه زدودن فساد را در شهرداری در پیش گرفته است. برخی اعضا شورا و عزل شدگان و مخالفان که می بینند خواسته هایشان به نتیجه نمی رسد، بحث استیضاح را بر زبان شعبون بی مخ ها جاری می کنند تا بتوانند با فضاسازی و از روزنه های مختلف به موفقیتی هر چند اندک دست یابند اما تحلیلگران امور شهری معتقدند؛ عقلانی نیست که در یک دوره سه ماهه و زمانی که الف اقدامات مدیریت شهری در حال نوشتن است، پای استیضاحی غیر معقول به میان کشیده شود. از آنجایی که رییس شورای شهر اهواز طبق وظیفه، عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داده، دور از ذهن است که بخواهد پای شهردار اهواز را با سوال یا سوالاتی غیر معقول به مقوله استیضاح بکشاند.

(بخش دوم) استفاده از کلید واژگانی همچون ” مجموعه حلقه نرگس” و “والی اعظم” برای تمسخر و مخدوش کردن چهره رییس دولت در خوزستان، نه برای مردم جایگاهی دارد و نه کسی را به نان و نوایی می رساند اما گروهی که روزی غلامرضا شریعتی، همین رییس دولت در خوزستان که نهادهای نظارتی، دولت و از همه مهمتر بیت رهبری، مهر تاییدی بر استاندار بودنش زده اند را درگیر هجمه ها و حاشیه هایی کردند، این روزها تصور می کنند اهرم فشاری بر اقدامات شاعری هستند و حالا همان بازی را برای شاعری به کار گرفته اند و با کلیدواژگانی این شهردار جوان و مردمی را مورد هجمه قرار می دهند .‌..طالبان استیضاح و آن ها که بر طبل انتقاد می کوبند این را می دانند که اگر قصد ارزیابی عملکرد کوتاه شهردار جدید را داشته باشند باید از طریق روند قانونی و در صحن علنی شورای اسلامی شهر ، این ارزیابی انجام شود و این همه بوق و کرنا که _البته برای رسیدن به سهم خواهی هاست؛_ معنایی جز رسیدن به خواسته ها و منافع شخصی ندارد و ممکن است باعث تضعیف جایگاه شورا به عنوان مدیریت محلی شود که ضربه به بدنه ی نظام است زیرا شوراها برخاسته از مردم هستند و برخی از اختلاف نظرها و سلایق نباید موجبات وارد شدن خدشه به بدنه شوراها شود.

(بخش سوم) برخی بحث بررسی و نظارت و شفاف سازی آیین برگزاری شب های بین الحرمین را پیش کشیده اند و خواسته دور از ذهن و غیر قانونی نیست اما یک سوال پیش می آید؛ هدف از انتشار موضوع در رسانه ها چیست؟ یا اصلا آیا طرح سوال اثبات نشده ای همچون هزینه های گزاف مراسم بین الحرمین صحیح است؟ این را هم باید گوشزد کرد که رسانه ها به خصوص رسانه های تاثیرگذار و رسمی باید بیش از پیش توجه داشته باشند که بعد از روشن شدن تخلف توسط مراجع ذیصلاح، آن تخلفات اطلاع رسانی شود و در شرایط حساس کنونی، بازار شایعه پراکنی و بی اعتمادی را داغ نکنند و البته بین تخلفات شخصی افراد و تخلفاتی که در بستر جایگاه شوراها رخ می دهد، قرار نگیرند.

(بخش چهارم) در دوره مدیریت شاعری، پروژه هایی شروع و در حال انجام است؛ پروژه هایی همچون روکش آسفالت، آماده سازی فاز اول پروژه تقاطع غیر همسطح جانباز و تعریض پل شهید دغاغله،افتتاح مسیر شمالی _ جنوبی بلوار پاسداران، افتتاح محور تقاطع شهید کجباف( چهارشیر)، آغاز بهره برداری رسمی از بزرگترین مرکز عقیم سازی و کنترل سگ های بلاصاحب جنوب غرب کشور، احداث یا مرمت و بهسازی آبنماها و المان هایی شهر مانند: میدان نخل و آبشار رنگین کمان، افتتاح و بهسازی پارک های محله ای در مناطق هشت گانه، شروع پاکسازی سواحل از آثار باقی مانده از سیلاب، توافق نامه با قرارگاه خاتم الانبیا برای ساخت دو تقاطع غیر همسطح، آغاز مرحله اول طرح بزرگ تفکیک پسماند از مبدا و اقدامات دیگری که سه ماه از شروع آن می گذرد و در حال انجام است. اما شاعری هنوز برنامه های اصلی خود را عملیاتی نکرده است و اگر قرار است این شهرآشوبی سهم خواهان، چه در شورای شهر اهواز و چه باندهای قومی و سیاسی ادامه پیدا کند، قطعا نمیتوان طبق شاخص های توسعه شهری و آنگونه که شایسته مردم است، شهر را مدیریت کرد و به توسعه رساند.

(بخش پنجم) نقش مثبت شورای اسلامی شهر، عامل موفقیت مدیریت شهری در دستیابی به برنامه ها و رشد و توسعه شهر و در نهایت رضایتمندی اکثریت مردم و شهروندان است. حال در این میان، آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد؛ دخالت دادن سلایق شخصی و نبود شناخت کافی از حیطه اختیاراتِ وظایف اعضای شوراها، و همچنین کم توجهی مسئولان سطوح مختلف کشور به وضعیت و جایگاه شوراها در عمل است که ممکن است کارآمدی این نهاد را زیر سؤال ببرد، آسیب ها و تهدیدهایی که شورا را از رسالت اصلی خودش دور می سازد و شروع به حاشیه سازی برای رسیدن به خواسته های نامعقول و شخصی می کند. اعضای شورای شهر خود آگاهند که وظایفی بر عهده دارند و با عمل به آنهاست که به مردم خدمتگزاری کرده اند، مردم نیز از وکلای خود انتظاری غیر از انجام وظایف قانوتی، دریافت خدمات و یک شهر آرام و قابل سکونت ندارند.صبحانه پرس

انتهای پیام/*

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − نه =


دسته‌بندی نشده