کد خبر : 13743
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

بسیج و حوزه های اقدام؛

گزارش؛حدیث کریمی

سازندگی و محرومیت زدایی/ حضور پررنگ بسیج در همه عرصه‌ها/ بسیج سازندگی از نسل سپاه دفاع مقدس

سازندگی و محرومیت زدایی/ حضور پررنگ بسیج در همه عرصه‌ها/ بسیج سازندگی از نسل سپاه دفاع مقدس

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم_گزارش_حدیث کریمی، از آنجایی که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته با صدور پیام‌های مختلف و حتی نامگذاری ویژه هر سال، فعالیت‌های جهادی، محرومیت‌زدایی و بسیج سازندگی را مورد توجه قرار داده اند، در بیانات خود تاکید فرموده اند: «اردوهای جهادی شما را با وظایف‌تان آشنا می‌کند؛ این اردوهای جهادی

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم_گزارش_حدیث کریمی، از آنجایی که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته با صدور پیام‌های مختلف و حتی نامگذاری ویژه هر سال، فعالیت‌های جهادی، محرومیت‌زدایی و بسیج سازندگی را مورد توجه قرار داده اند، در بیانات خود تاکید فرموده اند: «اردوهای جهادی شما را با وظایف‌تان آشنا می‌کند؛ این اردوهای جهادی خیلی چیزهای با ارزشی است. اوّلاً شما را با اوضاع کشورتان آشنا می‌کند، با قشرها آشنا میکند، شما را با وظایف سنگینی که برعهده‌ی همه‌ی ما هست آشنا می‌کند، شما را با کم‌کاری‌های ما در طول این سال‌های بعد از انقلاب آشنا می‌کند، یک جاهایی واقعاً ما کم‌کاری داشتیم و حرکت می‌دهد؛ این خون در رگ‌های انسان با حضور در یک چنین جاهایی جریان پیدا می‌کند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که یکی از ارکان اصلی این نظام به شمار می‌آید در ادامه ی بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب، در قالب گروه‌های جهادی و بسیجی دوشادوش مردم در همه شرایط بحرانی و غیربحرانی در حال خدمات رسانی است.

 

*اردوهای جهادی را توسعه و تداوم دهید

مقام معظم رهبری در بیانات خود در خصوص بسیج سازندگی و محرومیت‌زدایی تاکید فرموده اند: «این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز اینها را بتوانید توسعه بدهید؛ جهاد هم هست، واقعاً جهاد است؛ کار است، جهاد است، تلاش است، خدمت به محرومین است. اردوهای جهادی خیلی خوب است؛ پرداختن به مسئله‌ی روستاها مهم است.»

 

*انتظار حمایت از مسئولان برای توسعه کار

 

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، در این میان، جوانان تلاشگر در مناطق محروم و روستاها با وجود بیکاری و شرایط سخت اقتصادی، دست از کار نکشیده و خود به نوعی کارآفرین شده اند.
محمد مشتاق جوان روستایی اهل روستا عدد سوادی رامشیری که ایده کشت گلخانه‌ای زعفران را در فضای کوچک اجرایی کرده، می‌گوید: به طور ایده آل هر ۱۰۰ کیلو پیاز زعفران ۱۰۰گرم زعفران خشک تولید می‌کند، در صورت فراهم شدن فضای بیشتر این روش را گسترش داده و برای تولید طلای سرخ در استان خوزستان (شهرستان رامشیر) کمک بزرگی است.

او در ادامه با اشاره به بازدید فرماندهان سپاه شهرستان، یادآور می‌شود: مسئولان سپاه شهرستان در این بازدید اعلام کردند که از این طرح کشت زعفران گلخانه‌ای حمایت و آن را به عنوان طرح اشتغال‌زایی به سپاه حضرت ولی عصر (عج) معرفی می‌کنند.

این جوان بسیجی کارآفرین می‌گوید: در حاشیه بازدید از بنده نیز تقدیر و تشکر کردند.

 

*درخواست تسهیلات از بسیج برای توسعه اشتغالزایی

 

همچنین عباس عبیاوی ۴۱ ساله که از سال۱۳۹۳ نسبت به پرورش قارچ خوراکی در منطقه عین دو اهواز اقدام کرده، نیز بیان می‌کند: در این مدت با همراهی همسرم توانستیم رکورد تولید قارچ در کشور را با تولید و برداشت سه هزار و ۳۰۰ کیلوگرم قارچ در طول یک دوره، از آن خود کنیم.

این کارآفرین بسیجی ادامه می‌دهد: سطح زیر کاشت قارچ در زیربنای ۱۰۰ و ۷۰ متری است که در هر دوره پرورش قارچ پنج تُن و نیم برداشت داریم.

او عنوان می‌کند: به لطف خدا، توانستیم برای ۱۰ نفر اشتغالزایی کنیم که پنج نفر آنها بانوان سرپرست خانوار هستند.

عبیاوی‌پور با تأکید بر اینکه برنامه توسعه کارگاه مد نظرمان است، می‌گوید: یک سالن دیگر هم در حال راه اندازی در عین ۲ اهواز داریم که بیشتر کارهای آن انجام شده و درخواست وام هم از بسیج سازندگی دادم تا بتوانم ضمن افزایش میزان تولید برای افراد بیشتری هم اشتغالزایی داشته باشیم.

 

*اکنون بسیج سازندگی به درختی تنومند تبدیل شده است

استاندار خوزستان در توصیف اقداماتی که در راستای محرومیت زدایی از استان انجام شده، به دستگاه‌هایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و نهادهایی مانند بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی (ره)، کمیته‌های انقلاب اسلامی و… که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده اند؛ اشاره می کند و می گوید: در کنار این نهادها، ورود ظرفیت‌های مردمی به صحنه سبب شد تا بتوان از فرهنگ و روحیه جهادی و بسیجی که منبعث از انقلاب اسلامی است، استفاده شود.

صادق خلیلیان، بسیج سازندگی را به درختی تنومند تشبیه می کند که اقدامات بسیار ارزنده‌ای را انجام داده و همه ی دستگاه‌ها باید با همین انگیزه و روحیه کار را پیش گیرند.

خلیلیان، فرهنگ و نهاد بسیج سازندگی را یک الگوی قابل ترویج در کشور می داند و می افزاید: همه دستگاه‌ها و بانک‌ها باید به بسیج سازندگی تبدیل شوند و دستگاه‌ها نیز گزارشات خود را با این فرهنگ ارائه کنند.

 

*گروه‌های جهادی یکی از مهمترین ارکان سپاه و بسیج

فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) خوزستان هم از اقداماتی که در حوزه محرومیت زدایی توسط سپاه و بسیج سازندگی انجام شده، می پردازد و عنوان می‌کند: یک از مباحثی که باید همواره مرور شود، موضوع محرومیت‌ زدایی و سازندگی است، رویکردی جدیدی که سپاه بعد از جنگ پیدا کرد.

سردار حسن شاهوار پور با اشاره به اهمیت گروه‌های جهادی و حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی می‌گوید: گروه‌های جهادی یکی از مهمترین ارکان مجموعه سپاه و بسیج هستند که باید حمایت ویژه و گسترده‌ای در این بخش صورت بگیرد.

او می‌افزاید: گروه‌های جهادی و جهادگران در برنامه‌های محرومیت‌زدایی و عام المنفعه پررنگ‌تر، سازمان‌یافته و تخصصی‌تر فعالیت کنند.

این مقام مسئول بیان می‌کند: همواره بعد از جنگ دغدغه داشتیم که چگونه سپاه را به مردم یادآوری کنیم یا در تغییر نسل‌ها و فراموشی روزگار خدمت‌گذاری داشته باشیم تا سپاه در یاد مردم ماندگار شود و کارکردهای سپاه در نگاه مردم به روز باشد.

 

*بسیج سازندگی هدایت کننده و مجری طرح‌ها

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه ولی عصر (عج) خوزستان هم به نقش مهم بسیج سازندگی به عنوان متولی سازماندهی گروه‌های جهادی در مدیریت بحران‌ها اشاره می کند و تاکید می کند: بسیج سازندگی هم هدایت کننده و هم به عنوان مجری طرح‌ها بوده است که با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی سازماندهی نیروها، کار جهادی و پیگیری‌ها و نقش اجرایی را با دستور فرمانده سپاه حضرت ولی عصر (عج) استان ایفا کرده است.

سرهنگ یونس زبیدی با اشاره به اینکه در زمینه اقتصاد مقاومتی و اشتغال هم کار آموزشی انجام شده و هم کار احداث و راه‌اندازی کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی، می‌گوید:  یک هزار و ۳۷۶ صندوق قرض‌الحسنه راه‌اندازی شده که ۴۱ میلیارد از منابع مردمی در مناطق محروم جمع‌آوری شده و به همان افراد عضو، وام اعطا شده است؛ همچنین در زمینه پرداخت تسهیلات بیش از ۱۰۰ میلیارد پرداخت و در نتیجه بیش از  چهار هزار و ۴۵۰ کارگاه راه‌اندازی شده است.

به گفته او راه اندازی اولین دهکده اقتصاد مقاومتی برای جهش تولید در حمیدیه برای کاهش هزینه‌های کشاورزی انجام گرفت.

 

 

 

 

 

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان در ادامه به عملکرد بسیج در خصوص مبارزه با ریزگردها و بیابان زدایی می پردازد و می گوید: هشت هزار هکتار نهال‌کاری و ۱۴ هزار هکتار عملیات مکانیکی و همچنین از دو میلیون هکتار جنگل حفظ و حراست در راستای مقابله با پدیده ریزگردها انجام شده است.

سرهنگ زبیدی یادآور می‌شود: در سامانه اطلس جهادی تاکنون سه هزار و ۲۸۴ گروه جهادی ثبت‌نام و دو هزار و ۶۰۰ گروه از این تعداد در بسیج سازندگی تأیید شده و ساماندهی فعالیت‌ها در حال انجام است.

او ادامه می‌دهد: همچنین در بخش محرومیت زدایی در زلزله اندیکا، با راه‌اندازی  قرارگاه شهید حسین‌پور  بیش از ۴۰۰ واحد در ۳۰ روستا با ۳۰ قرارگاه جهادی احداث شد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان تصریح می‌کند: در تفاهم‌نامه با کمیته امداد نیز واحدهای مسکن مددجویی در حال ساخت هستند.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، گروه‌ها جهادی بسیج سازندگی که متشکل از گروه های مختلف سنی هستند؛ تا کنون نقش بسیار پررنگی در توسعه، عمران و آبادی کشور داشته اند و با ارتقای فعالیت‌های مختلف خود و اشتغالزایی برای افراد مختلف به ویژه ساکنان مناطق محروم، در حوزه اقتصادی هم خوش درخشیدند.

 

 

عکاسان؛ عظیم زنگنه، پویا بهادری، رضا ایکدر، امین زبیدی، عادل مناصیر، علی حزامی، سارا قنبری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − دوازده =


دسته‌بندی نشده