کد خبر : 12173
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

بهره برداری از پروژه های عمرانی گامی در تحول امور شهری ؛

رویکرد جهادی شهرداری اهواز برای رفع معضلات شهری / گام بلند شهرداری برای ارتقای رضایت شهروندان

رویکرد جهادی شهرداری اهواز برای رفع معضلات شهری / گام بلند شهرداری برای ارتقای رضایت شهروندان

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از نبض شهر، بطور مشخص یکی از نکات قابل توجه در مدیریت شهری و مهندسی ترافیک و مهندسی راه و عمران مقوله استفاده از تقاطع های غیر همسطح برای روان سازی عبور و مرور است . بر اساس دیدگاه کارشناسان شهری ، شهرهایی که به‌وفور از

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم و به نقل از نبض شهر، بطور مشخص یکی از نکات قابل توجه در مدیریت شهری و مهندسی ترافیک و مهندسی راه و عمران مقوله استفاده از تقاطع های غیر همسطح برای روان سازی عبور و مرور است .

بر اساس دیدگاه کارشناسان شهری ، شهرهایی که به‌وفور از تقاطع‌های غیر همسطح بهره می‌برند اصطلاحاً شهرهای دو طبقه خوانده می‌شوند. اما اینکه نقش این سازه ها در مدیریت شهری و مهندسی ترافیک چیست ، بطور قطع  تقاطع‌های غیر همسطح از بار ترافیکی معابر  کاسته و به کاهش انرژی و زمان و پایین آمدن آمار تصادفات کمک شایانی می کنند .

اینکه چه نقاطی برای احداث تقاطع های غیر همسطح انتخاب می شوند ممکن است ذهن هر فردی را درگیر کند  و در پاسخ به این سوال باید گفت هسته مرکزی و محورهای اصلی و شریانی شهر به جهت تسهیل کردن تردد وسایل شخصی و عمومی اهمیت ویژه دارند . در شهر اهواز هم یکی از مهمترین کریدورهای بزرگ راهی شهر اهواز محور پل پنجم بود که اتصال جاده خرمشهر به ماهشهر در آن پیش بینی شده بود .

طبق گفته های حجت اله سلیمانی مدیر اسبق مطالعات و برنامه ریزی شهرداری اهواز  اجرای تقاطع های  غیر همسطح از جمله پل علوی، میدان دانشگاه، میدان شریعتی، میدان جمهوری، میدان جوادالائمه، پل سردار هاشمی، میدان لوله سازی، ایجاد ترانشه و عبور از تپه های قرارگاه کربلا و تقاطع غیرهمسطح شبدری ولایت و در نهایت اتصال همسطح به بلوار نفت سال ۱۳۹۳ در دستور کار قرار گرفت .

از بین پروژه های مذکور ،تقاطع غیر هم سطح شهید قربانی ( شهید چمران اهواز )  به دلیل مشکلات پروژه و مسائل حقوقی میان پیمانکار و شهرداری دچار عقب ماندگی هایی اجرایی گردید که طولانی شدن اجرای پروژه در ۱۴ شهریور سال جاری مورد انتقاد رییس کمیسیون اقتصادی ، سرمایه گذاری و توسعه شهری شواری شهر اهواز قرارگرفت . اما پس از پیگیری های شهردار اهواز مشکلات این پروژه رفع و با تلاش های انجام شده فاز نخست آن در اول مهرماه افتتا ح گردید .

افتتاح این پروژه در فصل بازگشایی مدارس هدیه ای گرانبها از سوی شهرداری اهواز برای دانش آموزان بود که سالهای گذشته برای تردد خود با مشکلاتی مواجه بودند از این رو  گشایش این تقاطع غیر همسطح موجب خوشحالی و شادی دانش آموزان سایر مقاطع تحصیلی و دیگر اقشار جامعه گردید .

نگاهی به پرونده پروژه تقاطع غیر همسطح شهید چمران اهواز نشان می دهد یکی از پروژه های مهم وترافیکی اهواز بود که عملیات عمرانی آن از دی ماه ۱۳۹۸ آغاز  و اکنون تقاطع مسیر گلستان به امانیه پیشرفت ۹۴ درصدی دارد .

این تقاطع با اجرای قطعات سگمنت به طول حدود ۱۴۰۰ متر با حذف چراغهای راهنمایی ( میدان دانشگاه) ؛ کاهش بار ترافیک در شرق به جنوب و شمال به شرق تقاطع،  کاهش زمان سفر در مسیر جنوب به شمال و بالعکس را به جای خواهد گذاشت . از سوی دیگر این تقاطع  با ایجاد دسترسی های شمالی و جنوبی خیابان امانیه و لشکر آباد در کاهش مصرف سوخت خودروها  نیز نقش دارد .

تقاطع غیر هم سطح ۱۳۷۰۰ متر مربعی شهید چمران معروف به تقاطع شهید قربانی حاوی چهاردستگاه پل شامل دومسیر اصلی رفت و برگشت به عرض ۱۲ متراز سمت گلستان به امانیه و بالعکس و دو چپگرد با عرض پل ۵\۹ متر از ابتدای پل پنجم تا گلستان و از امانیه به سمت پل پنجم است.  با تلاش های و برنامه ریزی های شهرداری اهواز مقرر شده ۲۰ آبان ماه تقاطع مسیر امانیه به گلستان  اجرایی و پایان دی ماه  نیز  کل پروژه به بهره برداری برسد .

اما یکی دیگر از پروژه های تقاطع غیر همسطح شهر اهواز تقاطع میدان جمهوری است که با احداث یک زیرگذر در جهت مستقیم بلوار جمهوری، حدود ۵۰% از ترافیک این میدان کاهش داده و به زیر زمین منتقل می شود. ضمن اینکه هندسه میدان اصلاح شده و بر اساس برآورد ترافیکی صورت گرفته با احداث این زیرگذر تا ۳۰ سال آینده مشکلات ترافیکی این تقاطع تا حد قابل توجهی مرتفع می گردد.

نکته قابل تامل در اجرای پروژه های شهری بویژه تقاطع های غیر همسطح که در رفع تنش های ترافیکی ؛ آن هم در گرمای خوزستان موثر است ، همکاری و همراهی و رویکرد جهادگونه دستگاه های اجرایی در راس آن شهرداری اهواز است چراکه ماحصل آن رفع مشکلات شهری و ارتقای رضایت مندی مردم شهر اهواز است .

با توجه به اینکه بهره برداری از پروژه های عمرانی گامی در تحول امور شهری و طی کردن پلکان عمران و آبادانی شهرها  محسوب می شوند ، نیاید از اهمیت این موضوع غافل ماند که ضرورت توجه بیشتر به سطح خدمات رسانی به مردم با نظارت کارشناسان فنی بسیار مهم است چرا که بهبودبخشیدن به کیفیت پروژه های عمرانی یکی از استانداردهای زندگی شهرنشینی است که باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد .

نویسنده:شهرزاد امیری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + نه =


دسته‌بندی نشده