کد خبر : 5108
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳

دولت تدبیر و امید؛ اهتمام برای ارتقای رسانه

دولت تدبیر و امید؛ اهتمام برای ارتقای رسانه

در همه جوامع «رسانه» دارای جایگاهی مهمی است چرا که شکل‌گیری مسائل مربوط به مردم و همچنین افکار عمومی متکی و بستگی به این حوزه دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه رسانه و ارتباطات، رسانه‌ها می‌توانند از طریق تشویق رویکردهای اصلاح‌گرایانه و جمعی، تقویت نهادها به جای اشخاص، توجه به مزیت نسبی

در همه جوامع «رسانه» دارای جایگاهی مهمی است چرا که شکل‌گیری مسائل مربوط به مردم و همچنین افکار عمومی متکی و بستگی به این حوزه دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه رسانه و ارتباطات، رسانه‌ها می‌توانند از طریق تشویق رویکردهای اصلاح‌گرایانه و جمعی، تقویت نهادها به جای اشخاص، توجه به مزیت نسبی برای توسعه کشور، ارتقای امنیت غذایی و کشاورزی، برجسته کردن اهمیت سندهای بالادستی مثل سند چشم انداز، بهبود فضای کسب و کار، تشوق پرداخت مالیات، ایجاد ساز و کارهای شفاف‌سازی اقتصاد، آشنا کردن مردم با دولت الکترونیک، تاکید بر حفظ منابع و کاهش مصرف، گسترش فرهنگ کار و تولید به توسعه کشور کمک کنند.

نقش بی‌نظیر رسانه در توسعه همه جانبه کشور

همچنین رسانه‌ها با تببین واقعیت‌های اقتصاد جهانی، توجه به اهمیت توسعه زیرساخت‌ها، تشویق مردم به انتخاب دولت‌های توسعه‌گر، تقویت شناخت حوزه بازرگانی کشور از طریق معرفی بازارهای دنیا به بازرگانان، تشویق مصرف کالای داخلی و اهمیت افزایش کیفیت آن، نقش بی‌نظیر خود را در توسعه ایفا می‌کنند.

۴۱۱ نشریه مکتوب و ۲۳۰ پایگاه خبری مجوز گرفتند

حوزه رسانه به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی در دولت تدبیر و امید مورد توجه و اهتمام دولت بوده و هست به عنوان مثال صدور مجوز برای ۴۱۱ نشریه مکتوب و ۲۳۰ پایگاه خبری یکی از اقدامات مثبت این دولت در ایجاد تکثر رسانه‌ای بود که در سال‌های ابتدای دولت یازدهم انجام و نسبت به دوره‌های قبلی دولت‌ها رشد چشمگیری را در این حوزه رقم زد.

از سویی ارائه مجوز در دولت یازدهم و ادامه آن در دولت دوازدهم روند سریع‌تری به خود گرفت بطوری که فاصله زمانی صف انتظار مخاطبان درخواست فعالیت رسانه به کمتر از ۶ ماه کاهش یافته و هر ماه با توجه به تشکیل جلسات مستمر با حضور تمامی اعضا و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیر صعودی به خود گرفت.

۵۶ درصد مجوزهای صادره برای رسانه‌ها پس از انقلاب، مربوط به دولت یازدهم است

از طرفی نیز هم اکنون تمامی مراحل درخواست صدور مجوز، ثبت و تغییر وضعیت رسانه و مطبوعات در راستای سیاست دولت، به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور افراد انجام و پیگیری می‌شود.

هیات نظارت بر مطبوعات در مجموع طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ برای بیش از ۷۵۰ رسانه اعم از مکتوب، الکترونیک و پایگاه‌های خبری و سایت‌ها مجوز فعالیت صادر کرده است.

براساس اسناد و آمار ارائه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۵ هزار مجوز صادر شده برای رسانه‌ها در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۵۶ درصد آن در دولت یازدهم صادر شده است.

توسعه کمی مطبوعات؛ ظرفیتی که کامل شد

همچنین در حوزه رسانه‌های برخط، سایت‌ها از ۲۰۰ عدد در پایان دولت یازدهم به دو هزار و ۸۰۰ عدد رسیده است. از سویی دیگر در چهار سال ابتدایی دولت تدبیر و امید شاهد افزایش تعداد بیمه‌شدگان در حوزه رسانه بودیم و این موارد موید توسعه کمی مطبوعات در دولت یازدهم است.

در ابتدای دولت یازدهم بیمه‌شدگان حوزه رسانه پنج هزار نفر بودند که در پایان این دولت حدود ۱۶ هزار نفر یعنی به بیش از سه برابر افزایش یافت و از سویی نظام حمایتی در این دولت شفافیت پیدا کرد تا جایی که همگان قادر هستند امروز پیشینه گام‌های رو به جلو در حوزه شفافیت را مشاهده کنند.

دستاوردهای دولت یازدهم روی ریل رسانه

تدوین آیین‌نامه‌ها و اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها، رسانه‌های فضای مجازی و خبرنگاران توسط صنوف و شفاف‌سازی در یارانه‌های پرداختی به حوزه‌ مطبوعات از دیگر اقدامات دولت در حوزه رسانه است که در چند سال ابتدایی دولت یازدهم محقق شدند.

علاوه بر صدور حدود ۲ برابری مجوز برای نشریات و رسانه‌ها در سطح کشور، رسانه‌های الکترونیکی برخط (خبرگزاری‌ها) نیز رشدی ۵ درصدی را تجربه کردند.

به باور بسیاری از کارشناسان، بدون شک امروز هرچه انسجام و همراهی رسانه‌ها، دولت، نظام و همه ارکان آن نزدیک‌تر و بیشتر باشد به نفع کشور و آحاد مردم جامعه است.

رسانه نیازمند همدلی و انسجام برای رسیدن به امید

آنچه امروز حائز اهمیت است این است که حفظ منافع، مصالح نظام، انسجام، ‌همدلی و… بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، بی‌تردید نقش مهم و بی‌بدیل اهالی رسانه و رسانه‌ها اعم از مکتوب و غیر مکتوب که در جایگاه واقعی خود قرار گرفته‌اند، در این دوران می‌تواند کشور را در رسیدن به اهداف و آمال آن کمک و هدایت کند.

از سویی دیگر اطلاع‌رسانی جامع و کامل در جهت هدایت افکار عمومی برای تبیین واقعیات جامعه از جمله وظایفی است که باید توسط رسانه ها به خوبی انجام و عمل شود. ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 2 =


دسته‌بندی نشده