کد خبر : 8425
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲

مدیر بانک خون بند ناف رویان خوزستان:

درمان انواع بیماری توسط بندناف/وجودبیش از ۹ هزار بندناف درخوزستان

درمان انواع بیماری توسط بندناف/وجودبیش از ۹ هزار بندناف درخوزستان
مدیر بانک خون بندناف رویان خوزستان با تأکید بر استفاده از بندناف در درمان انواع بیماری‌ گفت: بیش از ۱۷۰ هزار نمونه خون بندناف در کشور ذخیره شده که سهم خوزستان بیش از ۹ هزار است.
 علی تارک صبح امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت بانک خون بند ناف رویان از سال ۸۴ در ایران آغاز و شعبه خوزستان نیز از سال ۸۷ شروع به کار کرد؛ بیش از ۱۷۰ هزار نمونه بند ناف در کشور ذخیره شده که سهم خوزستان بیش از ۹ هزار است.

وی با اشاره به اینکه ذخیره بند ناف برای سلامتی فرزندان ایران زمین است، افزود: این نمونه‌ها می‌توانند به انواع سلول‌ها از جمله عصبی و عضلانی تبدیل می‌شوند؛ سال ۹۶ فعالیت‌های این بانک در خوزستان به شکوفایی رسید ولی بعد دوباره به دلیل عدم آگاهی مردم رکود داشت.

مدیر بانک سلول های بند ناف رویان خوزستان با اشاره به شکوفایی و رونق دوباره بانک خون بند ناف رویان در خوزستان تصریح کرد: این نمونه‌ها برای درمان بیماری‌های خونی استفاده شده و در چشم انداز آینده آن پیش بینی می‌شود که برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله پارکینسون، دیابت و ضایعات نخاعی نیز مؤثر باشد.

تارک با اشاره به اینکه بند ناف کودک به عنوان یک زباله بیولوژیک از سوی بیمارستان‌ها اوت می‌شود، ادامه داد: مادران باردار از هفته ۳۴ (اوایل ماه نهم) باید برای ذخیره سازی سلول فرزند خود ثبت نام کنند؛ البته یک سری منع قرارداد داریم که از آن جمله می‌توان به بیماری‌های خاص و سرطان، وجود ویروس، مصرف کورتون، عفونت‌های ادراری، رحم و یا حتی سرماخوردگی در ماه آخر بارداری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه برای هر کودک یک بار در عمر این شانس وجود دارد و هیچ آسیبی به فرزند و مادر نمی‌رسد، بیان کرد: سلول‌ها را در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد ذخیره می‌کنیم و در صورتی که خود فرزند نیازی نداشته باشد، امکان اهدای آن را دارد چون قدیمی ترین نمونه موجود در دنیا ۲۸ ساله است.

مدیر بانک  سلول های بند ناف رویان خوزستان در خصوص هزینه‌های انجام این ذخیره سازی سلول گفت: برای انعقاد قرارداد اولیه مبلغ پنج میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و بعد سالانه ۲۲۰ هزار تومان شارژ ذخیره پرداخت کنند؛ البته امکان قسط بندی و همچنین پرداخت تسهیلات برای انعقاد قرارداد وجود دارد.

تارک با اشاره به اینکه بعد از اهواز بیشترین قراردادها در بهبهان و دزفول منعقد می‌شود، خبر داد: در تمام بیمارستان‌های استان نماینده داریم و یک کارشناس برای هر مادر به صورت آنکال تعیین می‌شود تا چند ساعت قبل از زایمان کار نمونه گیری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین نمونه‌ها باید ۶۰۰ میلیون سلول داشته باشند، اضافه کرد: اگر بعد از نمونه گیری کمبود این سلول‌ها مشخص شد، هزینه کمی برای فسخ قرارداد کسر و مابقی مبلغ به خانواده استرداد می‌شود.

مدیر بانک  سلول های بند ناف رویان خوزستان با اشاره به اینکه تاکنون دفاتر بیمه‌ای پوشش این خدمت در قالب بیمه تکمیلی را نپذیرفته‌اند، یادآور شد: پایگاه‌های بهداشت می‌توانند در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی سازی مادران باردار همکاری داشته باشند؛ البته در حال حاضر متخصصان زنان و زایمان همکاری خوبی را در این زمینه دارند.

تارک تشریح کرد: خون بند ناف پس از تولد در بند ناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود و این در حالی است که سرشار از سلول‌های بنیادی است که توانایی خودنوسازی و تمایز به انواع سلول‌های بدن از جمله خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند؛ همچنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن مؤثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته پیوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی توانایی ترمیم و رفع نقص بافت سلول‌های آسیب دیده را دارند، گفت: پتانسیل درمان بیش از ۷۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد؛ همچنین در حال حاضر در کشور ما بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند از جمله انواع سرطان خون، تالاسمی و کم خونی‌های مادرزادی با استفاده از سلول‌های بنیادی بند ناف قابل درمان هستند.

مدیر بانک سلول های خون  بند ناف رویان خوزستان با اشاره به اینکه این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی درمانی در درمان انواع سرطان‌ها قابل استفاده هستند، ادامه داد: سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های پارکینسون، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسیب‌های نخاعی و فلج مغزی در حال انجام است.

‌منبع:خبرگزاری مهراهواز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − 1 =


دسته‌بندی نشده