کد خبر : 7166
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲:۴۶

 «خُرم» شهر؛ جا مانده از مسیر آبادی

 «خُرم» شهر؛ جا مانده از مسیر آبادی

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم_گزارش_محمدعلی بهوندی؛ زمانی که تیتر یک رسانه ها شد «فتح خرمشهر فتح خاک نیست فتح ارزش های اسلامی است» این خبر موجی از غرور و افتخار در سینه هر ایرانی آفریئ اما پس از گذشت چهار دهه کمتر شخصی می گوید خاک یاران بود و مهربانی این دیار ؛ مهربانی

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم_گزارش_محمدعلی بهوندی؛ زمانی که تیتر یک رسانه ها شد «فتح خرمشهر فتح خاک نیست فتح ارزش های اسلامی است» این خبر موجی از غرور و افتخار در سینه هر ایرانی آفریئ اما پس از گذشت چهار دهه کمتر شخصی می گوید خاک یاران بود و مهربانی این دیار ؛ مهربانی که سرآمد شهریان را چه شد؟

گرمای داغدار جنوب، نور خود را در شهریورماه سال ۵۹ با تمام قدرت بر پیکره خرمشهر ساطع می کرد و تا آن زمان نخلستانهایش صدای چرخ تانک را نشنیده بودند، اما دیری نپایید و خرمشهر خونین شهر شد.

از آن روز شد که خرمشهر حکایت مقاومت روزهای نخست جنگ تحمیلی و سرگذشت سلحشوران ای را از آن خود کرد که با دست خالی، متجاوز مسلح را، بیش از یک ماه از خاک پاک این مرز و بوم بیرون راند. تا پای جان خون داد و فریاد کشید.

چنگ جنگ بر جان خرمشهر 

واقعیت این است که هنوز هم جنگ در جان خرمشهر چنگ انداخته است. گرچه غیورمردان و ایثارگران و شهدای گلگون کفن سال دوم جنگ از ۳۱ شهریور سال ۶۰ تا ۳۱ شهریور سال ۶۱ با عملیات‌های متعدد دشمن را از خاک کشور بیرون کردند، اما خرابی‌های این بلای خانمان سوز هنوز دست از سر این شهر خرم برنداشته است.

درهمان ماه‌های اول جنگ و پس از آن عملیات طریق‌القدس بستان و هویزه و پس از آن در عملیات فتح‌المبین شوش و دشت آزادگان از دشمن بعثی پس گرفته شد.

آخرین مرحله، عملیات بیت‌المقدس بود که برای آزادسازی خرمشهر و در چهار مرحله انجام شد و نیروهای ما توانستند بعدازظهر سوم خرداد سال ۶۱ وارد خرمشهر شده و پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز مسجد جامع به اهتزاز درآورند، اما…

فاضلاب، کمبود امکانات بهداشتی ، ضعف عمران شهری، بیکاری 

ایاد برام‌زاده یکی از مدافعان و فاتحان خرمشهر اظهار می کند : مردم خرمشهر در دفاع از شهر سنگ تمام گذاشتن و تمام مال و اموال و نیروی خود را برای کمک به رزمندگان به کار گرفتند به طوری که زنان در مسجد جامع زیر گلوله باران دشمن برای رزمندگان غذا طبخ می کردند لذا جا دارد تا اکنون توجه ویژه ای به زیرساخت های این شهر مقاوم شود.

وی پس زدگی فاضلاب، کمبود امکانات بهداشتی ، ضعف عمران شهری، بیکاری جوانان و تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی همچون شرکت صابون‌سازی و کارخانه روغن‌کشی را از مشکلات خرمشهر برشمرد و خواستار توجه به این مشکلات شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس که از ناحیه چشم مجروح شده است همچنین خواستار تامین داروهای مورد نیاز جانبازان شد و گفت: در حالیکه جانباز ۷۰ درصد هستم بخش عمده ای از حقوق خود را صرف خرید دارو می‌کنم.

وی با بیان اینکه در خانواده ما پنج برادر در جبهه های جنگ حضور داشته و همگی جانباز هستند گفت: ما با خدا معامله کردیم ، ماندیم و از خاک وطن دفاع کردیم الان هم هستیم ولی مردم خرمشهر با مشکلات عدیده ای روبرو هستندکه باید حمایت شوند.

رئیس هیات رزمندگان خرمشهر گفت: در کنار نقش ایمان و اتکا به خدا ،پیچیدگی عملیات و تاکتیک‌های انجام شده همچنین ایستادگی در عرصه میدان نبرد و شرایطی که بعد از عملیات فتح المبین حاصل شددر کمترین زمان دشمن را غافلگیر کرد و باعث شد در عملیات بیت المقدس بعد از ۲۱ روز به آزادی خرمشهر برسیم.

خرمشهر؛ چشم انتظار خرمی دوباره 

عباس بهوندی از فعالان رسانه درباره خرمشهر می گوید: جنگ تمام شده اما خرمشهر هنوز منتظر کمک است! هنوز چهره خرمشهر مظلوم و غبارآلود است. کم توجهی و بی برنامگی، مدیران غیر بومی و منتصبان نا آگاه در کنار بی کفایتی مسئولین و عدم تعهدات وزارتخانه و ارگانهای معین، وضعیت خرمشهر را تاسف بار و نامطلوب کرده است.

این کنشگر اجتماعی با اشاره به نقش رسانه ها و بنیادهای مردم نهاد می افزاید: بهبود وضعیت خرمشهر و آبادان، نیازمند همدلی و پیگیری نمایندگان، مسئولین و ائمه جمعه و مطالبه گری عمومی و انقلابی و بازتاب مشکلات و معضلات از طریق رسانه های اجتماعی و ملی است!

عباس بهوندی که خود از خانواده ایثارگران است در پایان به نقش بی بدلیل مردم و عشایر عرب در کنار نیروهای بسیج و سپاه و ارتش اشاره کرد و گفت: قطعا می توان با تلاشهای جهادی و حضور و بکارگیری نیروهای دلسوز، خرمشهر را آباد نمود تا خونهای پاک ریخته شده در راه آزادسازی این شهر پایمال نگردد.

دولت به خرمشهر و آبادان نگاه ویژه داشته باشد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان نیز با بیان اینکه دفاع مقدس برای خوزستان یک ظرفیت است، تصریح می‌کند: ما هنوز به باور نرسیده‌ایم که این موضوع برای ما ظرفیت محسوب می‌شود برای همین در همه حوزه‌ها – بویژه در بحث فرهنگی – دارای نارسایی‌های زیادی هستیم.

به گفته عباس یوسفی با افزایش تلاش‌ها در این مسیرباید به گونه‌ای رفتار کنیم که بتوانیم این امانت را برای نسل‌های بعد به ودیعه بگذاریم و در گام اول باید دولت نگاه ویژه به مشکلات آبادان و خرمشهر داشته باشد تا با کمک مردم و جوانان مستعد این خطه دلاور خیز بتوان با معضلات مقابله کرد.

همچنان ایستاده ایم

اگرچه صنایع در این شهر تا حدی جوابگوی اشتغال جوانان بوده اما هنوز هستند مردمی که به طور روز مزد با اشتغال ناپایدار دست و پنجه نرم می‌کنند.

خیابان هاو کوچه ها این شهر شاهد رشادت های شهدا و جانبازان و رزمندگان بود که جان بر کف داشتند و حالا ما  هستیم این میراث تا  چگونه قدرشان را بدانیم،خرمشهر یها ایستاده اند برای آبادی شهرشان همانطور که برای آزادیش ایستادگی کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + سیزده =

سارا شنبه , ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۰

فقط تیترش خوبه با ورودی باقی چیز خاصی نداره


دسته‌بندی نشده