کد خبر : 5105
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱

خبرنگاران، سنگرسازان تفکرو آگاهی در جامعه هستند

خبرنگاران، سنگرسازان تفکرو آگاهی در جامعه هستند

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، همانطور که می دانیم درسال های گذشته استقبال مردم نسبت به مطبوعات کاهش پیدا کرده بود اما فضای مجازی ارتباط مردم را با رسانه ها را داغ تر کرد وباعث آشتی مردم با رسانه ها شد‌ . مطبوعات و خبرگزاری ها از این فرصت دوباره استفاده کرده و درمقابل

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، همانطور که می دانیم درسال های گذشته استقبال مردم نسبت به مطبوعات کاهش پیدا کرده بود اما فضای مجازی ارتباط مردم را با رسانه ها را داغ تر کرد وباعث آشتی مردم با رسانه ها شد‌ . مطبوعات و خبرگزاری ها از این فرصت دوباره استفاده کرده و درمقابل اقبال مردم برای تولید محتوا وارد عمل شدند تا بتوانند به رسالت ارتقای آگاهی جامعه عمل کنند.
اما درسال های اخیر تولید محتوا با مشکلاتی مواجه شده و چاپ نشریات به آسانی فراهم نمی شود. تامین نیروی کار دانشگاهی نیازمند سرمایه گذاری و صرف هزینه است تا رسانه بتواند با مدیریت صحیح دریک‌ رقابت سالم و اقتصادی بدون انتشارمطالب کذب و یا تعریف و تمجید مسئولان قد بکشد و به راه خود ادامه دهد.
شاید به همین دلیل است رسانه هایی که دهه گذشته با نیروی انسانی متناسب کار خود را پیش می بردند و درهر بخش حتی یه خبرنگار اختصاصی داشتند، از این مسیر خداحافظی‌ کردند و ناچارا به سمت کپی کردن اخبار وگزارشات تولیدی خبرگزاری ها یا برخی رسانه های دیگرسوق یافتند. همچنین برخی روزنامه های سراسری ومحلی مجبوربه تعدیل نیروهای خود یا تعطیلی روزنامه شده اند چرا که دیگر نفسی برایشان باقی نمانده تا این مسیر پر پیچ و خم را طی کنند و سالهاست از پای در آمده اند‌.
به نظرمی رسد این مشکلات ناشی از نبود ساختار مناسب وبرنامه ریزی صحیح اقتصادی برای برای مطبوعات بوده است که در کارکرد رسانه های چاپی و حتی شبکه های مجازی تاثیر منفی گذاشته است. با توجه به اینکه اقتصاد رسانه ها دراین شرایط دچار سستی و تزلزل شده، به قول برخی دوستان رسانه ای کسی که در این راه وارد می شود باید کفش های فولادین خود را بپوشد و بعد قدم بردارد .
اما دراین بین نقش خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی در حمایت از قشر فرهیخته خبرنگاران روی دیگر سکه است . خبرنگاران ، سنگرسازان تفکر و آگاهی در جامعه هستند
خبرنگاران همواره دربیان رویدادهای مختلف اجتماعی وفرهنگی واقتصادی وسیاسی کشور فارغ از مشکلات شخصی در هر گونه شرایط سخت حضور فعال داشته اند و حقایق را انعکاس داده اند و عکاسان نیز در کنار خبرنگاران تصاویر مهم خبری را شکار و به تصویر کشیده اند اما مورد بی مهری قرار می گیرند.
بارها شنیدیم عکاسان و خبرنگاران استانی برای انجام رسالت اصلی خود مجبور به بحث و جدل با بخش های مختلف ادارات از حراست گرفته تا مدیریت اداره بوده اند وآنگونه که درشان آنها باشد با آنها برخورد نشده است .تا حالا از خود پرسیده ایم چرا این مشکلات برای این اقشار فرهیخته بوجود آمده است ؟
شاید یکی از دلایل ،عدم شناخت حرفه خبرنگاری و اهمیت این حرفه در کشورماست یا اینکه رسالت اطلاع رسانی وآگاه سازی جامعه اولویت مهم کشور ما نبوده که این مهم به دیدگاه های اصلی سیاستگذاران و در سطوح پایین تر جامعه مدیران و زیر مجموعه مربوط می شود .
اینکه این جریان تا کی ادامه داشته باشد و خبرنگار و عکاس و کادر اداری و پشت صحنه رسانه از حقوق وجایگاه اصلی خود بهره مند نباشد معلوم نیست تا کی ادامه داشته باشد، ولی باید این گونه مسائل توسط کارشناسان رسانه واساتید دانشگاه آسیب شناسی شود وبا برگزاری جلسات متعدد با اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی و خانه مطبوعات وسیاست گذاران سیاسی اجتماعی وفرهنگی در راستای برخورد شایست و به حق این تلاشگران برنامه ریزی اصولی شود وحتی نمایندگان مجلس مطالبه گر حقوق از دست رفته مطبوعات در مجلس باشند چرا که مطبوعات ورسانه ها باید دارای اعتبارات ویژه دربخش علم وفرهنگ باشند تا نابسامانی های اقتصادی در کارکرد اصلی رسانه اختلال ایجاد نکند و ازسوی دیگر آزادی بیان بیشتری دربیان حقایق داشته باشند .
به راستی حرفه خبرنگاری وعکاسی جزو مشاغل سخت است چون به جای اینکه خبرنگاران مانند دیگر شهروندان زندگی معمولی داشته باشد باید همواره برای پوشش اخبار وانعکاس سریع آنها در رسانه تلاش شبانه روزی داشته باشند که این خود به مرور زمان منجر به بروز انواع بیماری های جسمی وروحی می شود و روند زندگی آنها را دچار مشکل می کند.
در آخر باید گفت روز خبرنگار ، روز سنگرسازان تفکر و آگاهی در جامعه است و خبرنگاران واقعی به خاطر عشق به این کار ، سختی هایش را با جان ودل خریدارند .

 

یادداشت: شهرزاد امیری مدیرمسئول پایگاه خبری نبض شهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =


دسته‌بندی نشده