کد خبر : 6166
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰:۳۲

جهش تولید فناورانه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با مشارکت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان

جهش تولید فناورانه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با مشارکت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، «احمد محمدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به توجه این شرکت به موضوع راهبردی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: در چندسال اخیر با توجه به خط مشی وزارت نفت و رویکرد ملی برای حرکت به سمت خودکفایی، جلب همکاری شرکت‌های دانش

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، «احمد محمدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به توجه این شرکت به موضوع راهبردی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: در چندسال اخیر با توجه به خط مشی وزارت نفت و رویکرد ملی برای حرکت به سمت خودکفایی، جلب همکاری شرکت‌های دانش بنیان برای بومی سازی دانش فنی ساخت تجهیزات راهبردی نفت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در زمان حاضر این شرکت‌ها در بومی‌سازی و تدوین دانش فنی ساخت تجهیزات و مواد مصرفی و همچنین اصلاح فرآیندها و توسعه نرم‌افزارها با این شرکت همکاری دارند و کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب نیز دانش و تجربیات خود را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر ۱۲ هزار قلم کالا و مواد مصرفی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بومی سازی شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۲۵۰۰ قلم کالای پرمصرف که بخشی از آنها جزو اقلام راهبردی‌اند، با همکاری شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده‌اند.

محمدی، ساخت سیمان حفاری فوق سبک، بازطراحی و تولید توربین سولار سنتار با نام ایرانی “تیدا”، تولید فناورانه‌ی مته‌ حفاری هفده و نیم اینچ و تلمبه‌های میله‌ای مکشی(SRP)، تولید مواد تعلیق شکن و افزایه های سیمان حفاری، بومی سازی ابزارهای الکترونیکی سنجش فشار و دمای چاه‌ها، پلاگ درون چاهی قابل برداشت، توسعه نرم افزارهای بومی شبیه‌سازی مخزن و مدلسازی سیالات مخزن و همچنین اجرای طرح زیست محیطی مدیریت پسماند به روش بیولوژیک را بخشی از مهمترین دستاوردهای همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب در تعامل با شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان داخلی برشمرد.

وی خاطرنشان ساخت: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای حمایت مستمر از منابع داخلی و تعامل بهتر با سازندگان، از سال ۱۳۸۸ به این سو، نمایشگاه سالانه ساخت تجهیزات صنعت نفت را با کمک بخش خصوصی در استان خوزستان برپا کرده که کارکرد اصلی آن ارائه نیازمندی‌ها و اطلاع از آخرین دستاوردها و توانمندی‌های صنعتگران و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه ساخت کالا بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: در دوازدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان در سال ۱۳۹۸، مشخصات ۷۵۰۰ قلم کالای مورد نیاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در اختیار بخش خصوصی توانمند ایرانی قرار گرفته است.

وی افزود: این اقلام در ۴ گروه کالایی ماشین آلات فرایندی(پمپ ها، کمپرسورها و توربین ها)، شیمیایی و عمومی(شیرآلات، فلنج‌ها و لوله‌ها)، برق و ابزاردقیق و اقلام حفاری دسته‌بندی شده‌اند که تا کنون یک هزار و ۸۱ قلم از این کالاها بومی سازی شده، یک هزار و ۴۸۵ قلم در مرحله ساخت و یک هزار و ۵۴۸ قلم برای ورود به مرحله ساخت در دست اقدام شرکت‌های سازنده است و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با تعاملی موثر بومی بتوانند به دانش فنی ساخت همه این اقلام دست یابند و صنعت نفت را از واردات آنها بی‌نیاز کنند.

اعلام نیاز بومی‌سازی ۱۱ فناوری جدید

محمدی ادامه داد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۱ نیاز فناورانه خود را طی سال گذشته اعلام نمود تا شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان توانمند در همکاری با این شرکت نسبت به بومی‌سازی آنها اقدام کنند.

وی افزود: این نیازها شامل بومی‌سازی تکنولوژی توپک هوشمند و استفاده از آن، پردازش متمرکز (موازی) و رایانش ابری، داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها و هوشمندسازی، اندازه‌گیری نقطه شبنم گازهای ترش با رطوبت بالا، سامانه گزارش‌گیری هوشمند آنلاین (ایجاد سیستم‌های برخط اندازه‌گیری)، فناوری ساخت ظروف نمونه‌گیری تحت فشار، پیستونی و مقاوم در برابر ترکیبات گوگردی، تصفیه پساب‌های صنعتی فوق‌شور با هدف استفاده مجدد صنعتی/ آبیاری، ساخت شیرهای فرازآوری با گاز و جایگاه مخصوص آنها، جمع‌آوری و استفاده ایمن گازهای ترش و اسیدی تولیدی، تهیه نرم‌افزار مدیریت یکپارچه چاه و مخزن و تهیه نرم‌افزار شبیه‌سازی مشبک‌کاری با قابلیت اتصال به نرم‌افزارهای شبیه‌سازی چند فازی جریان است.

انعقاد قرارداد با شرکت دانش بنیان بر اساس مصوبه تولید بار اول

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بر اساس تکالیف قانون استفاده‌ حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور، حمایت از کالای ایرانی و مصوبات مربوط به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طی سال جاری یک قرارداد را با یک شرکت دانش بنیان در قالب مصوبه تولید بار اول، نهایی کرده است و ۱۰ تا ۱۵ قرارداد دیگر را در دست بررسی و اجرا دارد.

راه اندازی ۲ دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه در اهواز و شیراز

محمدی در ادامه اظهار داشت: این شرکت برای شناسایی نیازهای فناورانه خود ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها را نیز در دستور کار قرار داده است که تا کنون این دفاتر در دانشکده مهندسی نفت اهواز و دانشگاه شیراز راه‌اندازی شده است.

وی افزود: همچنین برای ایجاد دفاتر مناطق نفت‌خیز جنوب در دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهیدچمران اهواز و آزاد اسلامی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته که به زودی راه‌اندازی خواهند شد.

محمدی درباره نحوه برقراری ارتباط شرکت های دانش‌بنیان با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب توضیح داد: شرکت ها، موسسات دانش بینان و مراکز علمی و پژوهشی کشور که علاقمند به همکاری در زمینه توسعه فناوری‌های مرتبط با صنعت نفت هستند می توانند از طریق اداره پژوهش و فناوری این شرکت آمادگی خود را اعلام کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =


دسته‌بندی نشده