مدیرشعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در اردبیل در ادامه خاطر نشان کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران بدون انجام هیچگونه فعالیت تجاری با تاکید بر الگوی بانکداری اسلامی اهداف زیر را دنبال می کند،:

۱- توانمندسازی و تقویت توان اقتصادی قشرهای مختلف مردم جامعه در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال

۲- تلاش برای فقر زدایی و رفع محرومیت های اقتصادی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار

۳- پرداخت وام قرض الحسنه در حوزه های اشتغال خرد، تامین معیشت، افزایش قدرت خرید آحاد جامعه، ازدواج، فرزندآوری، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی و سازمان های مردم نهاد در راستای بهبود شاخص های اقتصادی و افزایش قدرت خرید آحاد جامعه

وکیلی افزود:بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۸۶به عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض الحسنه کشور تاسیس و در ۲۲ آذر سال ۱۳۸۷ با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به عنوان یک بانک آغاز به کار کرد، ادامه داد: این بانک هم اکنون با بیش از ۵۳۰ شعبه در سراسر کشور و ۱۳ شعبه در نقاط مختلف استان اردبیل به مردم ارایه خدمت می کند.

مدیرشعب بانک قرض‌الحسنه مهرایران در اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و تحقق بانکداری بدون کاغذ، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با برنامه هایی در اصلاح ساختارخود، الکترونیکی کردن عملیات اجرایی و ایجاد یک بانک تمام الکترونیکی را در دستور کار داشته و کارهای مختلفی در این حوزه انجام داده است از جمله:

  • سامانه آنلاین درخواست وام در بستر همراه بانک و اینترنت بانک
  • افتتاح حساب آنلاین بر بستر همراه بانک و اینترنت بانک
  • راه اندازی پیشخوان مجازی
  • راه اندازی سامانه توثیق سهام
  • احراز هویت آنلاین «سجام»
  • کارت هدیه مجازی
  • سامانه آنلاین اخذمعدل حساب
  • طراحی عملیات بانکی متنوع در همراه بانک

با این اقدامات همه عملیات بانکی ذکرشدهدر این بانک به صورت غیرحضوری و بدون استفاده از کاغذ قابل انجام است. این موارد ضمن حذف رفت و آمدهای غیر ضروری و تسریع در ارائه خدمات بانکی به مشتریان نقش موثری در حفاظت از محیط زیست نیز دارد.

 

توانمندسازی مددجویان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت قرار دارد.تصریح کرد:  در این بین اقشار محروم و دهک‌های پایین درآمدی بیش از دیگران در مضیقه هستند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان بانک تخصصی قرض‌الحسنه، با اشراف به این مسئله، به‌طور ویژه تأمین مالی نیازمندان را از طریق وام‌های قرض‌الحسنه مد نظر قرار داده است. در این راستا حمایت از مددجویان کمیته امداد، بنیاد برکت، بهزیستی و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای حمایتی مد نظر این بانک می باشد.

اشتغال‌زایی و کارآفرینی

مدیرشعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران  در اردبیل افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سعی کرده وام‌های قرض‌الحسنه‌ای که به منظور تأمین مالی بنگاه‌های کوچک ارائه می‌کند، در راستای رونق کسب‌وکارهای داخلی و توسعه پایدار اقتصادی در سطح کلان باشد. برای رسیدن به این هدف، حمایت از صنایع دانش‌بنیان و متکی به فناوری بالا به‌طور خاص مد نظر بوده است. اعطای وام قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش بنیان با همکاری بانک مهر ایران و صندوق و نوآوری و شکوفایی صورت گرفته و تا کنون درکل کشورنزدیک به ۳٫۱۲۰ فقره وام به ارزش ۱٫۱۶۰ میلیارد ریال ازطریق شعب سراسرکشور، به این شرکت‌ها پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: حمایت از اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستایی و همچنین کمک به بهبود کسب‌وکار با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد مانند کمیته امداد، بنیاد برکت و بهزیستی از دیگر محورهایی است که بانک مهر ایران برای پرداخت وام به آن توجه داشته است.

وکیلی خاطر نشان کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در چارچوب طرح کالاکارت، یک کارت اعتباری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به مشتریان خود پرداخت می‌کند که می‌توانند از پذیرنده‌های متنوعی کالاها و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. این کارت بدون نیاز به سپرده‌گذاری و با کارمزد بسیار پایینی ارائه می‌شود که می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد و باعث شود قدری از دغدغه‌های مردم در این شرایط اقتصادی دشوار، کاهش یابد. خوشبختانه این طرح با استقبال روبرو شده و روز به روز بر تعداد فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک افزوده می‌شود، به‌طوری که تا کنون بیش از۱۰۰واحد ازکسب‌وکارها در شهرهای مختلف استان پذیرنده کالاکارت بانک مهر ایران شده‌اند که این موضوع می‌تواند قدرت انتخاب دریافت‌کنندگان کالاکارت را افزایش دهد. خوشبختانه این طرح با استقبال مردم مواجه شده و تا کنون حدود۶۶۰۰نفر دراستان اردبیل جمعا”بالغ بر۱۴۷۰ میلیارد ریالکالاکارت بانک قرض الحسنه مهر ایران را دریافت کرده‌اند.

وام پرداختی ومنابع بانک :

وی با اشاره به اینکه این بانک تا پایان آبانماه سالجاری بیش از ۱۲۵۰۰میلیارد ریال برای تعداد۲۳۲۶۰ نفرازمتقاضیان وام قرض الحسنه پرداخت نموده است افزود: تعداد وام پرداخت شده بانک در طول سال‌های گذشته همیشه روندی افزایشی داشته بطوریکه در سالجاری درمقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۲۱۰۰ فقره واز نظر مبلغ ۶۲۰۰ میلیاردریال رشد داشته یعنی حداقل دو برابر شده است.

وکیلی با اشاره به اینکه قدرت مالی یک بانک درپرداخت وام به منابع مالی آن بانک وابسته است بیان داشت:  اولا”درجریان باشید۱۰۰% منابع این بانک ازمنابع مردمی تامین می شود و دولت محترم ریالی تاکنون دراختیار این بانک قرارنداده است.یعنی مردم ومشتریان گرامی سپرده های خودوگردش مالی امورات زندگی وفعالیت اقتصادی خودرا دراین بانک متمرکزنموده ودر مقابل خدمات مختلف بانکی ووام های موردنیاز را بصورت قرض الحسنه دریافت می کنند.خوشبختانه همه ساله رشدبسیارخوبی در جذب منابع داشته ایم که قطعا” به پشتوانه اعتمادمردم عزیز به عملکرد رضایت مندانه این بانک ومطابقت اقدامات آن بااحکام شریعت اسلامی وبانکداری بدون ربا می باشد.بطوریکه درپایان سال ۱۳۹۵ ما ۲٫۱% ازمنابع سیستم بانکی استان سهم ما بود ولی الان این سهم به حداقل ۶٫۹% رسیده است که رشد بسیارخوبی است . درجریان باشید شاید تنها بانکی هستیم با این حجم از خدمات واعطای وام ، ریالی از منابع بانک مرکزی برداشت نکرده ایم یعنی از بانک مرکزی قرض نمی کنیم. بانکی هستیم که به هیچ وجه زیان ده نیستیم بلکه به برکت قرض الحسنه وپشتوانه مشتریان همه ساله سود آور هم هستیم وخوشبختانه این سود هرسال به سرمایه اولیه بانک اضافه شده ودو باره بصورت قرض الحسنه به مردم عزیز پرداخت می شود. بخش مهم دیگری از منابع ما ازمحل وصول اقساط وامها تامین می شود که خوشبختانه مشتریان گرامی در پاسخ به برکت قرض الحسنه ، اقساط خودرا بموقع بازپرداخت می کنند بطوریکه درحال حاضر نسبت مطالبات ما به کل مصارف کمتراز۱% میباشد که از نظر استانداردفعالیت های بانکی، اعم از بین المللی یا داخلی ، نسبت بسیار بسیار موفقی است.

بانک بدون کاغذ

مدیرشعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در اردبیل گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با پیشتاز بودن در ارائه برخی خدمات الکترونیکی برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور، گامی مهم در تسریع فرآیند ارائه خدمت به مشتریان خود و همچنین کمک به حفظ محیط زیست از طریق کاهش مصرف کاغذ و حذف مراجعات غیرضروری مشتریان به شعب برداشته است. این بانک برای نخستین بار خدمات افتتاح حساب، محاسبه معدل حساب و درخواست وام را به‌صورت آنلاین و از طریق همراه‌بانک ارائه کرده است. همچنین احراز هویت سجام که یکی از مراحل مورد نیاز برای ورود به بورس است، برای نخستین بار از سوی این بانک به‌صورت غیرحضوری ارائه شد.

شفافیت مالی

وکیلی تاکید کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شفافیت را تنها یک شعار تلقی نمی‌کند، بلکه آن را اصلی لازم‌الاجرا می‌داند و نشان داده به استانداردهای ملی و بین‌المللی شفافیت پایبند است. از جمله اقدامات بانک در این حوزه می‌توان یادآور شد که صورت‌های مالی حسابرسی ‌شده سال‌های گذشته هم‌اکنون روی وب‌سایت بانک قابل دسترسی است.

 

افتخارات

وی با اشاره به فعالیت‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در اعطای وام قرض‌الحسنه مورد توجه مسئولان مختلف قرار گرفته و تقدیر مقامات مختلف کشوری و حاکمیتی را در پی داشته است، افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران موفق شد در سال‌های گذشته چند موفقیت مهم در عرصه بین‌المللی کسب کند که برای نظام بانکی کشور مایه افتخار است. راه یابی بانک قرض الحسنه مهر ایران به جمع ۱۰۰۰ بانک برتر جهان به گزارش موسسه بنکر در سال ۲۰۲۲ از جمله این افتخارات است.

مسئولیت اجتماعی

وی بیان داشت: بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور هرگز از ایفای نقش خود در حوزه مسئولیت اجتماعی غافل نشده است. بانک قرض الحسنه مهر ایران با چشم انداز “تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته” برنامه های مسئولیت اجتماعی گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده است که بخشی از آن به شرح زیر است:

  • مشارکت در طرح شهید سلیمانی وزارت بهداشت و خرید ۲۵هزار قلم تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال درکشور وبه میزان ۴۲۲ قلم تجهیزات به ارزش ۸ میلیار دریال دراستان اردبیل . گفتنی است در این طرح بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای نخستین بار در بین بانک‌های ایرانی، از منابع حاصل شده از دریافت جریمه دیرکرد برای حوزه مسئولیت اجتماعی و اقدامات عام المنفعه هزینه کرده است.
  • مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت وام قرض‌الحسنه.اخیرا” با کمک بلاعوض این بانک تعداد۲۲ نفر از زندانیان استان اردبیل که بدلیل جرایم غیرعمد مالی زندانی بودند ، آزادشده وبه آغوش خانواده خود برگشتند.

همکاری با سازمان‌های حمایتی برای اعطای وام به نیازمندان و کمک بلاعوض به سیل‌زدگان هم از این جمله است. همچنین می‌توان به اجرای طرح همیاران مهر اشاره کرد. در طرح یاد شده، متقاضیان مبلغ مورد نظر خود را به‌صورت بلاعوض در حسابی نزد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران واریز می‌کنند. بانک نیز متعهد است مبالغ اهدا شده از سوی خیرین را به پرداخت تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه در زمینه‌های اشتغال، تأمین معیشت جوانان، بانوان سرپرست خانوار، درمان، تحصیل و همچنین بازسازی و توسعه‌ روستاها و مناطق محروم و … تخصیص دهد.

برنامه‌های سال جاری

مدیرشعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در اردبیل در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد:  با عنایت به گذشت تقریباً ۹ ماه از سال، بخش قابل توجهی از این برنامه‌ها به لطف خداوند و همت کارکنان شایسته و پرتلاش بانک اجرایی شده است. این برنامه‌ها شامل مواردی است از جمله:

۱-تداوم اعطای وام قرض‌الحسنه به مردم عزیز ومشتریان گرامی در راستای تامین نیازهای مالی کسب وکار وضروریات مختلف زندگی

۲- کمک به رونق بازار از طریق تقویت تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی با طرح کالاکارت

۳- اجرای طرح‌های اشتغال و کارآفرینی؛ توسعه همکاری و حمایت از طرح‌های دانش بنیان برای کمک به اشتغال‌زایی و کارآفرینی

۴- توسعه خدمات برای مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی وکمیته امداد امام(ه)، در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقای رفاه و امنیت اقتصادی همه اقشار جامعه

۵- برگزای جشنواره ملی، فرهنگی هنری قرض الحسنه

۶- راه اندازی زنگ قرض الحسنه در مدارس

خرسندیم از اینکه با روی کار آمدن دولت انقلابی، حل مسائل مردم و عدالت‌محوری بیش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. ما نیز در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تلاش می‌کنیم تا با پرداخت گسترده وام قرض‌الحسنه به اقشار مختلف، دسترسی مردم به وام نظام بانکی عادلانه‌تر از گذشته شود.

امید آنکه در سایه الطاف پروردگار و با اعتماد مشتریان و خیرّان عزیز بتوانیم توفیقات گذشته را استمرار بخشیده و کارنامه پرافتخارتری از بانک مهر ایران بر جای بگذاریم.