هدف این جلسه هم اندیشی که به میزبانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد، آشنایی متقابل مدیرعامل جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاران خود در صنایع پتروشیمی و طرح مسائل و مشکلات شرکت های پتروشیمی بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این دیدار پس از استماع مسائل و مشکلات شرکت های مختلف گفت: تفکر جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تفکری توسعه ای و عملیاتی است؛ لذا تلاش می‌کنیم در دوره جدید پشتیبان و کمک‌کننده به صنایع تولیدی این صنعت باشیم چرا که صنعتگران و سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی از اندوخته و سرمایه خود سرمایه گذاری کرده‌اند تا چرخه توسعه مملکت را در بخش پتروشیمی به حرکت درآورند.

بهزاد محمدی افزود: بسیار بدیهی است که پتروشیمی یکی از اولویت‌های نخست اقتصاد کشور است و صنعتگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی سهم قابل توجهی از آن را تشکیل می‌دهند. این منطقه قطب اول پتروشیمی کشور و صاحب ۳۸ درصد سهم تولید پتروشیمی کشور است.

وی در تشریح اهمیت پتروشیمی برای اقتصاد کشور گفت: تا پایان سال ۹۶ ما در کشور ۵۴ مجتمع تولیدی و بیش از ۶۰ طرح در دست اجرا داشته ایم. پیشرفت فیزیکی  ساخت بیش از ۳۴ پروژه از این طرح ها، بالاتر از ۲۰ درصد بوده است و به عنوان پروژه های فعال محسوب می شوند.

محمدی ادامه داد: تولید بیش از ۵۳.۶ میلیون تن محصول پتروشیمی حاصل فعالیت ۵۴ شرکت تولیدی کشور است که حدود ۳۱ میلیون تن محصول قابل فروش و مابقی از جمله خوراکهای بین مجتمعی محسوب می‌شوند. از حدود ۳۱ میلیون تن چیزی حدود ۲۳ میلیون تن آن محصول پتروشیمیایی است و مابقی محصولات جانبی مثلLPG و سوخت و امثالهم است.

“صنعت پتروشیمی سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار درآمد ناشی از فروش محصولات خود را به صورت ارز وارد کشور می کند. از سوی دیگر ما در داخل کشور و بورس مجموعاً به میزان ۵ میلیارد دلار درآمد داریم و در مجموع در پایان سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۷.۱ میلیارد دلار رقم فروش شرکت‌های تولیدی پتروشیمی کشور بوده است. وقتی این اعداد را با درآمد حاصل از فروش نفت خام مقایسه می کنیم جایگاه مهم صنعت پتروشیمی و اولویت آن در اقتصاد کشور به خوبی روشن می‌شود.”

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی علاوه بر صنعت بالادست در صنایع میانی و پایین دستی هم بسیار خوب عمل کرده است و اگر بخواهیم منطقه ماهشهر را با منطقه عسلویه مقایسه کنیم، در ماهشهر تنوع محصولات بسیار زیاد و خوب است اما در عسلویه به شدت متکی به گاز طبیعی هستیم که عمده خوراکهای پروژه‌های عسلویه را تشکیل می دهد. در ماهشهر تنوع بالایی از محصولات و زنجیره ارزش ایجاد شده است؛ تنوع تولید محصولات پتروشیمی های ماهشهر ریسک پذیری آنها را در عرضه و فروش بسیار کم کرده و انعطاف را افزایش می‌دهد و لذا ما به همین نسبت برای توسعه منطقه ماهشهر تلاش کنیم. وزارت نفت نیز هم در بخش طرح هایی با خوراک جدید و هم در زمینه‌ی طرحهایی که خوراک آنها در منطقه تولید می‌شود، تاکید ویژه ای بر توسعه منطقه ماهشهر دارد.

وی تامین زیرساخت‌ها و تعریف هابهای عملیاتی توسعه را یکی از اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانست و گفت: برنامه داریم که تا پایان سال ۱۴۰۰ با راه اندازی طرح هایی که در دست اجرا هستند میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۷۵ میلیون تن در سال برسد و اگر پس از این هیچ طرح جدید دیگری تعریف نشود و همین طرح های موجود به مرحله بهره‌برداری برسند، تا پایان سال ۱۴۰۴ به میزان ۱۰۰ میلیون تن تولید در سال خواهیم رسید.

محمدی در ادامه بر روی مسئله محیط زیست ایمنی و مسئولیت های اجتماعی شرکت های پتروشیمی تاکید کرد و گفت: تمامی مدیران شرکت های پتروشیمی که همه آنها فرزند این آب و خاک هستند، بایستی در این سه مسئله با جدیت فعالیت داشته باشند و این مسائل را در شورای راهبردی بخوبی مدیریت کنند.

 

انتهای پیام /*