کد خبر : 6994
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸

تحول در حوزه خدمات شهری، مانع مهاجرت شهروندان از اهواز می شود  

تحول در حوزه خدمات شهری، مانع مهاجرت شهروندان از اهواز می شود  

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، یونس اسفندیاری کارشناس عمران شهری و فعال اجتماعی و سیاسی در گفتگو با جمعی از اصحاب رسانه استان خوزستان معضلات اصلی کلانشهر اهواز را بررسی و به راهکارهایی جهت رفع آنها اشاره کرد. وی اظهار کرد: اهواز بعد از مشهد دومین کلانشهر در ایران است که بیشترین حاشیه نشینی

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، یونس اسفندیاری کارشناس عمران شهری و فعال اجتماعی و سیاسی در گفتگو با جمعی از اصحاب رسانه استان خوزستان معضلات اصلی کلانشهر اهواز را بررسی و به راهکارهایی جهت رفع آنها اشاره کرد. وی اظهار کرد: اهواز بعد از مشهد دومین کلانشهر در ایران است که بیشترین حاشیه نشینی را دارد و تقریبا ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در حاشیه آن ساکن هستند که نیاز به خدمات رسانی برای زندگی بهتر دارند.

وی گفت: خدمات و امکانات بین مناطق مختلف شهری برای بهره مندی شهروندان باید بصورت عادلانه توزیع شود تا مسیر رسیدن به عدالت اجتماعی هموار گردد، از طرف دیگر توزیع ناعادلانه خدمات به اهوازی ها منجر به ایجاد بحران های اجتماعی و مشکلات پیچیده و توسعه نامتوازن خواهد شد، اینجاست که فرآیند برنامه ریزی شهری در سطح مناطق هشتگانه اهواز بیش از پیش اهمیت دارد.

 

اسفندیاری بیان کرد: شهر اهواز مشکلات عدیده ای از فاضلاب گرفته تا قطار شهری، پرداخت نشدن حق آلایندگی توسط نفت و صنایع وابسته، ناوگان پیر و فرسوده اتوبوس‌رانی، آلودگی هوا ناشی از ریزگردها و فلرهای نفتی، رشد بی رویه و فاقد الگوی ساخت و سازها،آب آشامیدنی نامناسب، نبود سیستم بازیافت زباله، جادهای ارتباطی حادثه خیز و… دارد که همه و همه زندگی شهروندان را با چالشها و سختیهای فراوانی روبرو کرده است.

وی اشاره کرد: علی رغم صنایع ثروتمند در جغرافیای شهری اهواز اما شهرداری این کلانشهر با کمبود بودجه مواجه است برای همین به تنهایی نمی‌تواند مناطق حاشیه شهر و نقاط مرکز شهر را در بعد خدمات پوشش دهد، لذا روشهای نوین مدیریت در حوزه خدمات شهری به منظور رساندن اهواز عزیز به جایگاهی که لایق آن است نیاز به دقت نظر به وظایف و اختیارات حوزه خدمات شهری دارد. پرواضح است که خدمات شهری به عنوان ابزار مدیریت شهری و عامل اصلی تداوم حیات شهری است که بدون آن زندگی شهروندان از فعالیت باز می ماند.

ایشان در خصوص راهکارهایی جهت رهایی از این معضلات تصریح کرد: با افزایش اعتبارات ، جلب مشارکت عمومی، بهره گیری از همکاری مراکز علمی و پژوهشی، ارتقای سطح بهداشت، کاهش آلاینده های محیط زیست ، پاکسازی مواد زائد جامد شهری و نخاله های ساختمانی رها شده، امحاء آگهی ها و پوسترهای تبلیغاتی، نصب و نظافت سطل زباله و لایروبی جویها و کانالهای لایروبی منظم آبروها، تعویض و جایگزینی خودروها ی جمع آوری و حمل زباله، رفت و روب معابر و میادین و محله ها و شهرکها، تعویض و تعبیه باکس های زباله در پیاده روها و تخلیه مکانیزه آنها، رسیدگی به شغل های مزاحم، ساماندهی بازارها، ساماندهی وانت بارها، ساماندهی متکدیان باهمکاری اداره بهزیستی ،کمیته امداد و فرمانداری و.. می توان به آینده اهواز و بهترین شدن زیست شهری امیدوار بود و از مهاجرت اهوازی ها به دیگر جاهای کشور و حتی جهان جلوگیری کرد.

اسفندیاری در پایان گفت: عوامل توسعه هر شهری، جمعیت، منابع طبیعی، راههای ارتباطی، و مدیریت درست و با برنامه است، با توجه به شناخت اهواز همه ی این عوامل به جز مدیریت شهری آینده نگر و پرتلاش وجود دارد که انشاالله با انتخاب درست همشریان عزیز و فراهم کردن زمینه ی مدیریت جوانان انقلابی شاهد تحول و دگرگونی زیست شهری و خدمات عمومی در اهواز خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − 3 =


دسته‌بندی نشده