کد خبر : 11951
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

تأکید بر تشکیل اتاق وضعیت مشترک بین دو کشور ایران و عراق/ اربعین یک معجزه با نگاه سید الشهدا می باشد

تأکید بر تشکیل اتاق وضعیت مشترک بین دو کشور ایران و عراق/ اربعین یک معجزه با نگاه سید الشهدا می باشد
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این که باید یک اتاق وضعیت مشترک میان دو کشور برای تصمیم گیری مناسب در مواقع حساس تشکیل شود، اظهار داشت: تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان دو کشور می تواند از بروز مشکلات و رفع خلأهای موجود کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم، به مرز شلمچه؛ سردار “حسین اشتری” در دیدار سه ساعته با هیئت نظامی کشور عراق که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور در شهرستان خرمشهر صورت گرفت، اظهار داشت: در ابتدا باید خیر مقدمی داشته باشم به برادرانم که با قبول زحمت برای رفع برخی خلأهای موجود به کشور ما آمده اند.

وی با گرامی داشت یاد شهدا به ویژه شهدای بزرگی که زحمات فراوانی برای برگزاری این مراسم عظیم کشیدند، اظهار داشت: شهیدان عزیز حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس انصافا دو بزرگمردی بودند که در هر لحظه ای از شبانه روز پای کار بودند و برای رفع هر مشکلی که در رابطه با این مراسم وجود داشت با جدیت و سرعت عمل از همه مبادی مربوطه پیگیر موضوع می شدند و مشکل را رفع می کردند.

سردار اشتری با اشاره به مطالب ارائه شده توسط سرلشکر “ابوجنان البصری” فرمانده حشدالشعبی بصره و دیگر مسئولان نظامی کشور عراق افزود: مطالب ارائه شده نشان از اشراف بالای برادران عراقی بر موضوعات دارد و نشان می دهد دغدغه های هر دو طرف یکی است و احساس جدایی از یکدیگر نداریم.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر این که باید یک اتاق وضعیت مشترک میان دو کشور برای رصد لحظه ای مرزها و تصمیم گیری مناسب در مواقع حساس تشکیل شود، اظهار داشت: تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان دو کشور می تواند در تسهیل ترددها، امنیت و انتقال تجربیات به یکدیگر برای جلوگیری از بروز مشکلات و رفع خلأهای موجود کمک کند.

وی با بیان این که همه موضوعات در این روزها حول انوار نورانی امام حسین(ع) است، افزود: مهمترین موضوع این است که همه به عشق آقا اباعبدالله الحسین(ع) خدمت می کنند و این بهترین هماهنگی و وجه مشترک بین دو طرف است.

این مقام ارشد انتظامی کشور در ادامه با اشاره به این که در کنگره بزرگ اربعین جمعیت عظیمی وارد کشور عراق می شود و با مردم خود شهرهای عراق که جزو زوار هستند جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر را تشکیل می دهند، اظهار داشت: از این موضوع می توان به عنوان یک معجزه یاد کرد و قطعا با نگاه حضرت سیدالشهدا همراه است که این اتفاق رقم می خورد.

سردار اشتری با اشاره به حضور خود در پایانه های مختلف مرزی و بررسی میدانی موضوعات افزود: بحمداله هماهنگی مطلوبی میان مرزبانان و پلیس کشور ایران و عراق وجود داشت و به صورت مقطعی محدودیت هایی ایجاد شد که به دلیل گرمای هوا و ازدحام جمعیت برای برخی مردم مشکلاتی ایجاد کرد که می طلبد با بررسی و احصاء این مشکلات در سال های بعدی آنها را مرتفع کنیم.

فرمانده کل انتظامی در پایان با بیان این که حدود ۵۰ درصد از زوار ایرانی به کشورمان بازگشته اند، افزود: این آمادگی در پلیس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که تجربیات خود را در اختیار طرف عراقی گذاشته و با آموزش و همکاری بیش از پیش در رفع خلأهای موجود همکاری داشته باشیم.

*امنیت، کرامت و سلامت سه اصل تاکید شده مسئولان ایرانی و عراقی برای زوار*

 

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم از مرز شلمچه، سردار “محمد شرفی” در نشست مشترک با هیئت بلندپایه نظامی عراق که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و فرمانده کل انتظامی کشور در شهرستان خرمشهر انجام شد ضمن خوشامدگویی به مهمانان اظهار داشت: در تمامی فرآیندها و رفت و آمدهای مسئولان نظامی و سیاسی دو کشور ایران و عراق همواره بر سه اصل کرامت، امنیت و سلامت زوار تاکید شده است.

وی افزود: مادامی که عملیات تردد زوار مانند هم اکنون که در حال انجام است صورت پذیرد این سه اصل نیز رعایت خواهد شد و مشکلی برای طرفین به وجود نخواهد آمد.

سردار شرفی با تاکید بر اینکه پذیرش طرف عراقی و بازگشایی درها در یک مقطعی بسیار حساس بود از یک فاجعه و حادثه جلوگیری کرد، اظهار داشت: امیدواریم این حس تعامل و همکاری بیش از پیش گسترش یابد چرا که زائران برای هر دو کشور عزیز و محترم هستند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با تاکید بر لزوم انجام هر چه بهتر این مراسم و تشکیل کمیسیون های مشترک در رفع خلاءهای موجود اضافه کرد: تیم های مشترک و همطراز در مدیریت برخی مسائل فی مابین بسیار موثر خواهد بود.

سردار شرفی با اشاره به سوء استفاده برخی رانندگان و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور عراق در نرخ کرایه و مطالبه پول بیشتر از زائران اظهار داشت: این امر موجب نارضایتی تعدادی از زائران گشته است که امیدواریم طرف های عراقی بر این موضوع نظارت و این مشکل را برطرف نمایند.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به رفع خلاء های موجود در نشست های مشترک اضافه کرد: ان شاء الله با آسیب شناسی در آینده شاهد تکرار چنین مشکلاتی نباشیم.

 

*سهم ایرانیان از مهمان نوازی مردم عراق بیش از همه است*

 

به گزارش پایگاه خبری هنر قلم از مرز شلمچه ، “محمد کاظم آل صادق”؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک فرمانده کل انتظامی با هیئت بلند پایه نظامی کشور عراق که در شهرستان خرمشهر برگزار شد اظهار داشت: مردم عراق، مردمی مهمان نواز هستند که در این مراسم عظیم هر چه دارند در طبق اخلاص گذاشته و از زائران پذیرایی می کنند و در این میان قطعا به دلیل برخی مسائل و وجه اشتراک میان دو ملت ایران و عراق سهم ایرانیان مضاعف خواهد بود.

وی که در ابتدای این جلسه به معرفی اعضاء هیئت نظامی کشور عراق که همراه او بودند پرداخت و گفت: انتظار ما از پلیس دو کشور ایران و عراق تسهیل در ترددها، امنیت زائران و انضباط بخشی به این مراسم است که به نوعی برای هر دو طرف حائز اهمیت فراوان است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد افزود: امیدواریم با همکاری و لطف و عنایت هر دو طرف در قضیه وسایل نقلیه و تامین آن برای زائران در موج بازگشت ها خللی به وجود نیاید.

دکتر آل صادق با بیان اینکه با توجه به وقفه ۲ ساله این مراسم به دلیل مسائل پیشگیرانه از بیماری کرونا و محروم بودن مردم از این مراسم معنوی امسال مراسم متفاوتی را شاهد بوده ایم خاطر نشان کرد: گرمای هوا نیز به نوعی این مراسم را متفاوت تر از سال های گذشته کرده است.

وی افزود: خوشبختانه اکنون یک تساوی و تعادلی در ورود و خروج زائران ایجاد شده که بسیاری از مشکلاتی که در چند روز گذشته ایجاد شده بود با مدیریت مطلوب و همکاری دو کشور مرتفع گردید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با همکاری و هماهنگی انجام شده با وزیر کشور عراق تسهیلاتی در نظر گرفته شده که چنانچه نیاز باشد با همکاری بیش از پیش اجازه ایجاد خلل در کارها داده نخواهد شد.

*حساسیت کشور عراق در موضوع سلامت زائران*

ابوجنان البصری یکی از فرماندهان حشدالشعبی نیز در این نشست با بیان اینکه موضوع زیارت اربعین برای سال آینده باید از هم اکنون مدیریت و برنامه ریزی شود اظهار داشت: همکاران ما در جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق همواره بر موضوع سلامت زائران و امنیت آنان تاکید دارند که از اهمیت ویژه و یکی از مسائل دارای اولویت برای هر دو طرف محسوب می شود.

سرلشکر ابوجنان البصری با بیان اینکه با توافقات حاصله باید کمیسیون مشترکی تشکیل دهیم تا مشکلات به وجود آمده در چند روز گذشته در سال های بعد تکرار نشود خاطر نشان کرد: خوشبختانه هیچ مشکلی اکنون در تردد زائران وجود ندارد و خلاء های به وجود آمده با همکاری هر دو طرف مرتفع گردید.

وی با اشاره به اینکه مرز شلمچه در سمت عراق مرزی کوچکی است، افزود: در تلاشیم تا با گسترش زیرساخت ها و افزایش امکانات برای سال های بعدی از مشکلات بوجود آمده جلوگیری کنیم.

فرمانده حشدالشعبی اضافه کرد: زائران همه برای ما عزیز هستند و احترامشان برای ما واجب است و ما همواره خود را خادم زائران می دانیم و در تلاشیم تا به بهترین نحو ممکن از آنها که وارد خاک عراق می شوند پذیرایی و کمال احترام را داشته باشیم.

وی با اشاره به حجم انبوه زائران از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم اربعین افزود: امیدواریم با همکاری یکدیگر این ماموریت سخت را به خوبی به سرانجام برسانیم.

سرلشکر ابوجنان البصری با بیان اینکه پلیس دو کشور ایران و عراق به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد افرادی که فاقد مدارکند از مرزها عبور کنند، اظهار داشت: در مواقع این چنینی برخی افرادی به دنبال سوء استفاده و عبور بدون مدارک قانونی هستند که پلیس عراق از این کار ممانعت به عمل آورده و با خاطیان برخورد خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + 16 =


دسته‌بندی نشده