بیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش علمی کاربردی اساسنامه دار می شوند

بیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش علمی کاربردی اساسنامه دار می شوند

مشاور رییس و مدیر کل دفتر حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از اساسنامه دار شدن بیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش علمی کاربردی خبر داد.

مشاور رییس و مدیر کل دفتر حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از اساسنامه دار شدن بیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش علمی کاربردی خبر داد.

به گزارش هنر قلم؛ علیرضا دبیرنیا در سفر به خوزستان و شرکت در آیین معارفه دانشجویان جدید الورود دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خوزستان با بیان اینکه حدود دو سال از پیگیری بحث اساس نامه دار شدن مراکز آموزش علمی کاربردی کشور می گذرد، اظهار کرد: هماهنگی و ساماندهی مراکز از جهت اساسنامه دار شدن آن ها برای مراکز سراسر کشور از اهمیت برخوردار است .

دبیرنیا افزود: جلسات مختلف با مراکز دستگاههای صلاحیت‌دار و وزارت علوم برگزار شد و اساس نامه دار شدن مراکز اموزش به تصویب رسید، در ابتدا به دلیل عدم اطلاع برخی مراکز از این طرح استقبال نشد اما بابرگزرای جلسات با مسئولان مراکز استان‌ها و همایش های متعدد توانستیم آن ویژگی های مثبت و منافعی که در اساسنامه دار شدن وجود دارد را تشریح کنیم و امروز بیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش، واجد ویژگی دارا شدن اساسنامه هستند.

این مقام حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در تعریف اساس نامه مراکز آموزش علمی کاربردی، اظهار کرد: به این معنا که مراکز آموزش برای گرفتن گواهی و یا برای بحث‌های مربوط به مسائل و کارهای اداری و حقوقی و حساب بانکی و اداره مالیات، دیگر نیازی به مراجعه به دانشگاه جامع علمی کاربردی ندارند بلکه به عنوان یک شخصیت حقوقی، خود مراکز می توانند پیگیر امور خود باشند.

دبیرنیا ادامه داد: دانشگاه جامع نیز ارزیابی فرآیند اولیه و سنجش های لازم را تطبیق و قوانین و مقررات را پیگیری می کند، قبل از پایان سال جاری بخش قابل توجهی از مراکزی که مدارک خود را به شکل درست و در زمان مناسب اراائه دادند، صاحب اساسنامه ثبت شده خواهند شد.

وی افزود: امروز بیشتر مراکز که بیش از انتظار هم بوده، اساسنامه خود را تحویل دادند اما چون فرایند ثبت فرآیند بسیار پیچیده‌ای است، به این شکل که بخشی از آن باید در دانشگاه، بخشی در وزارتخانه و بخشی در قوه قضائیه پیگیری شود، با این وجود حدود ۸۰ درصد این فرایند طی شده که قبل از پایان سال جاری؛ نتایج خوبی ارائه می شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز آموزشی در این بازه زمانی تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد اساسنامه دار می شوند؛ گفت: مراکز آموزش دانشگاه جامع را دو بخش خصوصی و دولتی تشکیل می دهند، در بخش خصوصی، یا هیئت موسسی یا هیات امنایی اداره می شوند؛ که این موضوع به واحد متقاضی یا کارخانه بستگی دارد، حدود ۳۰۰ مرکز در قالب بخش خصوصی جای می‌گیرند یعنی ماهیت آنها خصوصی است که از این تعداد بیش از ۹۰ درصد اساسنامه خود را تحویل داده اند، و در نهایت شکل قوانین حقوقی به خود می‌گیرند اما بخش دولتی آن بر اساس مقررات وضع شده مصوبه شورای عالی اداری کشور تعطیل شدند، دانشگاه نیز تمهیداتی اندیشیده که در صورت واگذاری مراکز دولتی به بخش خصوصی، برای آنها باید اساسنامه صادر کند.

دبیرنیا با اشاره به مراکز جدید التاسیس گفت: از آنجایی که هدف دانشگاه این است که مجوز اجرای دوره علمی را به مراکزی بدهد که از محیط کار مناسب برخوردار هستند، تعداد قابل توجهی از دستگاههای صنعتی بزرگ که جزو برند های کشور هستند، اقدام به درخواست مجوز کردند که مجوز آنها صادر شده و در شرف گرفتن اساسنامه هستند.

وی در خصوص ماموریت گرا شدن مراکز آموزشی علمی کاربردی نیز عنوان کرد: در دوره مدیرت های قبلی، مراکز چارچوب حقوقی نداشتند اما تا قبل از پایان سال جاری بخش اعظم مراکز به خصوص آن دسته از مراکز که مدارک خود را کامل و در زمان مقرر تحویل دادند، دارای شخصیت حقوقی می شوند. دبیرنیا تصریح کرد: برخی مراکز که اقدام به برگزاری دوره آموزشی می‌کردند با تخصص و مهارت ها و محیط کار خیلی منطبق نبود اما در حال حاضر در ستاد، خوشه بندی آموزشی شکل گرفته و مراکزی که از تخصص برخوردارند و آن محیط کار لازم را دارند می توانند رشته مرتبط را ارائه دهند .

مشاور رییس و مدیر کل دفتر حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به تشریح قوانین بخش مدرسین این دانشگاه پرداخت و با بیان این که حدود ۵۰ هزار مدرس علمی کاربردی در سراسر کشور از دانشگاه جامع علمی کاربردی مجوز تدریس دارند، اظهار کرد: شاید خیلی ها تصور کنند مدرسان علمی کاربردی دانشگاه جامع هیئت علمی هستند اما اینگونه نیست، بلکه این مدرسان، اشخاص کاملا خصوصی هستند و هیچ رابطه استخدامی با دانشگاه ندارند اما هر کسی که می‌خواهد در مقام و شأن مدرس قرار می‌گیرد، طبق مستند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید از آزمون های علمی و گزینش های عمومی وزارت علوم عبور کنند وی عنوان کرد: کد مدرسی قبل از این، به صورت خیلی دقیق توزیع نمیشد اما با تنظیم یک مکانیزم جدید، همه مدرسانی که کد مدرسی داشتند یک بار دیگر مورد پایش قرار می گیرند. تا درسی که به دانشجویان ارائه می‌شود از توانایی‌های علمی کافی و عمومی برخوردار باشد. این ها بخش هایی از سیاست‌های علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور است که علیرغم مخالفت ها و مقاومت ها برای اجرا، اجرا شده و نتایج خوبی را هم در پی داشته است یعنی در بحث گریز از مدرک‌گرایی اثر جدی خواهد داشت.

دبیرنیا در خصوص کنترل بیشتر مراکز آموزشی نیز گفت: بخشی از امتحان های دانشگاه جامع را به صورت سراسری برگزار می‌کنیم و این نوید را به خانواده دانشجویان می دهیم که فرزندانشان به شکل درست در دانشگاه جامع تحصیل می‌کنند و آن مهارت لازم را کسب می‌کنند.

وی افزود: از سه ماه قبل چند آزمون دروس دانشگاهی را به شکل سراسری برگزار کردیم؛ به این شکل که استاد نقش چندانی در آزمون ندارد.

این مقام حقوقی همچنین به تایید صلاحیت روسای مراکز اشاره کرد و با بیان این که در گذشته حکم درست نداشتند و از فیلترهای لازم گذر نکرده بودند، اظهار کرد: پس از بررسی کامل، امروز تقریبا بیش از ۹۰ درصد مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی دارای رئیس هستند و این مسئولیت قانونی را بر عهده دارند.

دبیرنیا در پاسخ به این که آیا دانشگاه جامع با توجه به تغییر سرفصل‌های دروس دانشگاه باز هم به مدرس جدید نیاز دارد؛ گفت: علاقه مند به تکمیل بانک جامعی از مدرسان علمی کاربردی هستیم، در دانشگاه های دولتی دانشجو می تواند دست به انتخاب بزند که درس خود را با کدام استاد بگیرد، به همین دلیل به دنبال افزایش مدرسان هستیم تا در صورت نیاز مراکز به مدرس، از آن ها استفاده کنیم. اما یک مساله هم وجود دارد، این که کم و زیاد شدن مدرسان هیچ ارتباطی با وضعیت شغلی شان ندارد، مدرسان علمی کاربردی آینده شغلی دقیقی ندارند و اینکه سیستمی باشد که آینده این مدرسان را تضمین کند، وجود ندارد، مدرسان به شکل حق التدریس هستند، البته ممکن است جای دیگری شاغل رسمی باشند و وقت آزاد خود را در دانشگاه علمی کاربردی تدریس کنند اما مشکل زمانی است که فرد فقط مدرس دانشگاه جامع است. برای جذب هیئت علمی باید کد استخدامی را دولت بدهد، بودجه اش را در نظر بگیرد و بعد استخدام شود، دانشگاه جامع نمی تواند این هدف را داشته باشد و این استخدام ها در صلاحیت دانشگاه نیست.

وی با بیان این که دانشگاه جامع، ستادی عمل می کند، اظهار کرد: به این معنی که خود دانشگاه آموزش نمی‌دهد، هیئت علمی ندارد، کلاس ایجاد نمی‌کند، نیروی خودش را هم تامین نمی‌کند، کارمند رسمی هم ندارد بلکه ستادی عمل می کند و هدفش استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دیگر بخش ها و عمل در چارچوب‌های دانشگاه است، دانشگاه فقط مجوز تاسیس و مدرس می دهد، مدیریت و نظارت می‌کند. دبیرنیا افزود: این دانشگاه با ۶۰۰ مرکز در کل کشور و عظمت ۴۰۰ هزار دانشجوی فعلی فقط ۲۰ هیئت علمی برای ستاد آن هم برای کارهای مدیریت کلان آموزشی و پژوهشی دارد.

مشاور رییس و مدیر کل دفتر حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در بخش پایانی سخنان خود گفت: این اتفاقات حاصل نگرش جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی است و دلیل آن وجود مدیریت حال حاضر دانشگاه، از شخصیت های برجسته نظام آموزشی کشور است که سال‌ها در نظام آموزشی با جدیت تمام و پشتکار زیاد، برنامه های علمی این دانشگاه را با مجموعه همراه خود پیش می‌برند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه + دو =


دسته‌بندی نشده