به گزارش پایگاه خبری هنرقلم وبه نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشمی، معاون وزیر نفت، در بازدید خود از این منطقه، سازمان منطقه ویژه را یک سازمان سیستماتیک، منظم و در خدمت توسعه منطقه دانست.

بهزاد محمدی، اظهار امیدواری کرد که این سازمان فرایند رو به رشد خود را ادامه دهد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی یکی از قدیمی ترین هاب‌های پتروشیمی ایران است که در فرایند توسعه پتروشیمی از زیرساخت‌های  بسیار خوبی برخوردار می‌باشد و به نظر می رسد برای برنامه ها و طرح هایی که در جهت توسعه پتروشیمی در پیش داریم، از ساختار خوبی برخوردار باشد.

وی افزود: پس از خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی و تغییر ماموریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فعالیتی توسعه‌ای و اجرایی به سمت امر حاکمیتی و مدیریتی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از این تغییر تاثیری زیادی نپذیرفت و سازمان این منطقه همچنان بر ریل اجرایی؛ پشتیبانی و خدمت رسانی به شرکتهای پتروشیمی این منطقه راه را طی می‌کند.

محمدی، خاطر نشان کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این هاب پتروشیمی را با توجه و تمرکزی بیش از پیش، مورد مطالعه قرار می دهد و امیدواریم بتوانیم راه هایی را برای تبدیل این منطقه به یک هاب بهتر پیدا کنیم.

وی نوسان در تامین خوراک را یکی از اولین و مهمترین مسائل شرکتهای این منطقه دانست و تاکید کرد: برنامه هایی برای حل این مشکل داریم چرا که منطقه ویژه و شرکت های آن، به لحاظ خوراک، متکی و وابسته به صنایع گاز و بالادست وزارت نفت هستند. خوراک صنایع بالادست پتروشیمی در طول سالیان گذشته با نوساناتی مواجه بوده و به همین دلیل راندمان این منطقه نسبت به میانگین صنایع پتروشیمی کشور اندکی پایین تر است. ما باید بیشتر به توسعه صنایع میان دستی روی بیاوریم چرا که در بخش صنایع بالادستی زیاد فضایی برای مانور نداریم در عوض خوراک لازم برای صنایع میانی، توسط صنایع بالادست منطقه تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به وجود مسائل محیطی برای انتخاب محدوده توسعه‌ی فاز دو منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، به سهم ۳۸ درصدی این منطقه در تولید محصولات پتروشیمی کشور اشاره کرد و افزود: این منطقه علاوه بر سهم خوبی که در تولید دارد، دارای تنوع محصولی بالایی نیز هست؛ لذا از این منظر بسیار مورد توجه می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود که در جمع اعضای هیات رئیسه سازمان منطقه ویژه گفته می‌شد، به استراتژی های کلان صنعت پتروشیمی کشور نیز اشاره ای کرد و گفت: ما تا زمانی که نتوانیم بحث MT را حل کنیم، ناچاریم همچنان به میزان بالا بر پایه متانول آمونیاک و اوره فعالیت کنیم. در سال ۲۰۱۷ مقدار ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی ما آمونیاک، متانول و اوره بوده است؛ این میزان در ده سال آتی نیز به مقدار ۷۰ درصد رشد خواهد کرد مگر اینکه بتوانیم در محصولات خود تنوع ایجاد نماییم.

محمدی ادامه داد: ما در برنامه های خود موضوع تبدیل متانول به الفین ها را دنبال می‌کنیم تا تنوع و ارزش افزوده را در محصولات پتروشیمی بالاتر ببریم. در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی کارهای ارزشمند و گسترده‌ای در جریان است؛ کارهای این منطقه از حیث تنوع و کیفیت بسیار برجسته هستند و این نشان از اثربخشی و راندمان شرکتهای مستقر در این منطقه و سازمان منطقه ویژه دارد.

وی در پایان سخنان خود و پیش از بازدید از شرکتهای منطقه تاکید کرد: با جدیت مسائل زیست محیطی و ایمنی را پیگیری کنید. پس از خصوصی سازی مسئولیت موارد ایمنی از نظر قانونی به شرکتها واگذار شده است اما اگر اتفاقی بیافتد در عمل  ما به عنوان شرکت مادر تخصصی پتروشیمی، می بایست پاسخگو باشیم لذا باید این موضوع را باز تعریف نماییم و به فرآیندهای مشخصی دست یابیم.

انتهای پیام/*