کد خبر : 1853
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

اقتصاد متکی بر منابع، محکوم به شکست است 

اقتصاد متکی بر منابع، محکوم به شکست است 

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم و به نقل از روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان، « برات قبادیان » چهارشنبه در آئین رونمایی از طرح ملی تاپ و اجرای آزمایشی آن در خوزستان بعنوان سومین استان اظهار کرد: طرح تاپ، طرح ابتکاری معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت است؛  در گذشته نیز طرح هایی

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم و به نقل از روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان، « برات قبادیان » چهارشنبه در آئین رونمایی از طرح ملی تاپ و اجرای آزمایشی آن در خوزستان بعنوان سومین استان اظهار کرد: طرح تاپ، طرح ابتکاری معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت است؛  در گذشته نیز طرح هایی با محوریت تلاش برای حل مشکل اشتغال مانند خود اشتغالی، زودبازده، تکاپو و سایر اجرا شد که موفق نبودند و در بهبود رابطه صنعت و دانشگاه نیز چندان توفیقی حاصل نشد.

وی افزود: طرح تاپ یک طرح ریشه ای و زیربنایی، دانش بنیان و دانش محور است که مغزهای متفکر جامعه یعنی اساتید، دانش آموختگان، داش پژوهان، دانشمندان را در بر می گیرد و از سوی دیگر کسانی که در تولید دست دارند حتی به باور من این طرح می تواند در بخش اجتماعی ما نیز بسیار کارساز باشد مگر ما امروز در جامعه ناهنجاری ها و معضلات کمی داریم؟ مگر قانون گریزی نداریم؟ از چراغ قرمز به راحتی نمی گذریم؟ در دادگاه ها کم پرونده داریم؟

قبادیان تأکید کرد: دو موضوع را باید مد نظر داشته باشیم یکی شرایط موجود و دیگری جهان آینده، بدون شک معضلات و مشکلات موجود را غیر از راه حل علمی نمی توانیم از راه دیگر حل کنیم پس طرح تاپ در اینجا راهگشا است زیرا جهان آینده، اقتصاد آینده، صنعت آینده غیر از چیزی است که تصور می کنیم. قبلا هم گفته ام انقلاب صنعتی که در راه است سونامی خواهد بود که اقتصاد سنتی را زیر و رو می کند مگر اینکه ما به کمک علم، فناوری، دانش، تدبیر از الان جامعه را آماده و با جامعه جهانی همراه کرده  که بتوانیم در بخش تولید رقابتی عمل کنیم در غیر اینصورت خیلی از اقتصادها ورشکسته خواهند شد و ما هم استثناپذیر نخواهیم بود .

معاون وزیر صمت خواستار توجه ویژه به طرح تاپ شد و گفت: از جامعه دانشگاهی و صنعتی و فناوران که حضور دارند می خواهم که این طرح را جدی بگیرند، اگر قرار باشد عقب ماندگی ها از جهان پیشرفته را جبران کنیم راهی جز این طرح نیست. اگر قرار باشد ما در راستای انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد پویای دانشی جهان آینده حرکت کنیم راهی جز طرح تاپ نیست، اگر قرار باشد که رابطه ورشکسته امروز صنعت و دانشگاه را جبران کنیم و دانشگاهیان را در صنعت ببینیم و صنعتگران را در ارتباط با دانشگاه ببینیم راهی جز طرح تاپ نیست، در حال حاضر در هر خانواده ای فرزندان تحصیل کرده بیکار وجود دارد  که اگر قرار باشد برای آنها اشتغال ایجاد شود و قرار باشد از پیوستن دانشجویان فعلی به فارغ التحصیلان فاقد اشتغال آینده جلوگیری شود و وابستگی شدید اقتصاد ما  به نفت و منابع نجات پیدا کنیم و به سمت اقتصاد دانش پایه برویم راهکار طرح تاپ است.

وی تصریح کرد: اگر طرح تاپ شکست بخورد مسئول ما هستیم که معرفی و اجرای خوبی نداشته ایم ،تا امروز در کشور مانند  وارث ثروتی کلان زندگی کرده و متکی به نفت خام بوده ایم حتی ارزش افزوده ای نیز ایجاد نکرده و همان طور به فروش نفت خام پرداخته ایم در حالی که اقتصاد مبتنی بر منابع، محکوم به شکست است و در آینده جایگاهی ندارد، یقین دارم طرح تاپ می تواند راهگشای مشکلات موجود بخصوص مشکلات ناشی از تحریم و مشکلات ناشی از وابستگی ما به علم و فناوری و واردات فناوری باشد.

معاون وزیر صنعت یادآور شد: از مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر مدیران استان  درخواست دارم بطور جدی در این زمینه کار کنند که آنچه ما را به اینجا رسانده است روزمرگی است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده + شش =


دسته‌بندی نشده