کد خبر : 4664
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳

اثرات کرونا بر صنعت خرمای صادراتی خوزستان

اثرات کرونا بر صنعت خرمای صادراتی خوزستان

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم_صنعت خرمای صادراتی کشور، امروز مثل سایر کسب و کارها، متاثر از ویروس کرونا، دچار مشکلاتی است که خسارتهای مالی و معنوی زیادی را به دست اندرکارن، و فعالین این صنعت تحمیل نموده، متاسفانه همکاران ما در حال دست و پنجه نرم کردن با ان می باشند. از ابتدای شیوع کرونا،

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم_صنعت خرمای صادراتی کشور، امروز مثل سایر کسب و کارها، متاثر از ویروس کرونا، دچار مشکلاتی است که خسارتهای مالی و معنوی زیادی را به دست اندرکارن، و فعالین این صنعت تحمیل نموده، متاسفانه همکاران ما در حال دست و پنجه نرم کردن با ان می باشند.

از ابتدای شیوع کرونا، یکی از بخش هایی که پس از بخش درمان کشور، بلافاصله تحت تاثیر عواقب حاکم بر اثر این ویروس قرار گرفت، بخش تجارت خارجی و بخصوص صادرات کشور بود که همکاران صادرکننده خرما از آن مستثنی نبودند.

برآوردهای اولیه و سطحی، نشان می دهد که در خسارتهای اولیه و آشکار به دست اندرکارن ،راوری، بسته بندی و صادرات خرما موارد زیر باشد:

• محموله هایی که قبل از همه گیری، تولید و حمل شده بود و به ناگهان به دلیل بسته شدن مرزها، متوقف شدند و خسارت حق توقف کامیونها پشت مرزها به صادرکنندگان تحمیل گردیده است.

• محموله هایی که تولید شده و تمام هزینه های تولید آن پرداخت شده و به دلیل بسته شدن مرزها، در کارخانه ها مانده و حمل نشده است.

• محموله هایی که قبل از شیوع و همه گیری ویروس کرونا، حمل شده بود و در این بحران به مقاصد رسید و با پرداخت هزینه های گزاف کنترل بهداشتی و ضدعفونی بالاخره اجازه ورود به مقصد را گرفت ولی به دلیل تعطیلی کانالهای غیر بانکی انتقال وجه در مقصد و ایران، وجوه انها هنوز برگشت نشده است.

• هر سه عامل بالا، گردش مالی تولید کننده، بسته بندی کننده و صادر کننده را تحت تاثیر قرار داده و به شدت نقدینگی را برای واحد های صادر کننده خرما کاهش داده که به تبع ان سایر بخش های مرتبط را نیز متاثر نموده است.

• کالاهایی که هنوز بسته بندی نشده و در انبار ها متوقف است و فصل گرما در حال شروع شدن است و کالا را در معرض ریسک قرار میدهد.

• عدم ارسال کالا برای مشتری، باعث دلسردی خریداران گردیده و یقینا اثرات سوعی بر روابط صادرکننده و خریدار خواهد گذاشت.

• کارخانجاتی که تعطیل هستند ولی باید حقوق و دستمزد و حق بیمه پرسنل را پرداخت نمایند که علاوه بر مختل شنم گردش مالی به دلایل بالا، موجبات ایجاد هزینه مضاعف برای فعالین این صنعت نموده است.

• تسهیلات بانکی که در ایام تعطیلی در حال محاسبه سود، جرایم و وجه الاتزام هستند و یقینا عواقب این چرخه معیوب در ماه های آینده نمایان خواهد شد.

یقینا با عبور از بحران کنونی که تمام بخشهای مملکت را درگیر خود نموده، خسارتهای نهان و اساسی وارده بر پیکر تجارت خارجی و بخصوص بخش خرما نمایان خواهد شد که پیش بینی می گردد بیشتر خسارتها معنوی بوده که اثرات مالی خود را در دراز مدت آشکار می نماید و بسیار سهمگین خواهد بود. و انتظار داریم کارگروه های شناسایی و تشخیص تشکیل تا برای برون رفت و عبور کم هزینه تر از انها چاره اندیشی گردد.

دولت میتواند از دو طریق خسارتهای مالی ایجاد شده را جبران نماید، هرچند که یقینا قادر به جبران خسارات معنوی فی مابین صادرکننده و خریدار نخواهد بود. دولتها برای جبران خسارتهای مالی به دو روش عمل می نمایند.

روش قانون گذاری به منظور تسهیل کسب و کار و روش ارائه پکیج های مالی از جمله تسهیلات بانکی و تعویق پرداختهای تکلیفی صاحبان کسب و کار.

متاسفانه دولت ما راهکار دوم را انتخاب نموده و قصد دارد با ارائه سبد های حمایتی با پرداخت تسهیلات و ارائه فرجه های زمانی برای پرداخت های تکلیفی مثل بیمه و مالیات و …، از کسب و کارهای آسیب دیده حمایت کند، دقیقا همان راهکارهایی که در خشکسالی و هر ناهنجاری دیگری قبلا آزموده بود و نتیجه آن، بوجود آمدن تعداد زیادی واحد های تولیدی و تجاری بدهکار، تسهیلات بانکی معوق شده و بدهی های انباشته گردید که هنوز اقتصاد و بخش کسب و کار از آن شیوه حمایت، کمر راست ننموده است.

با عنایت به اینکه دولت خود چالشهای اقتصادی زیادی دارد و اثرات تحریمهای ظالمانه، بر پیکر اقتصادی کشور اثرات سوء داشته و از طرف دیگر وضعیت کنونی بازار نفت و عدم تحقق درآمدهای ارزی نفتی نیز قابل پیش بینی و درک بوده، لذا بهترین روش که انتظار داریم دولت محترم بر اساس آن برنامه ریزی و اقدام نماید، عدم ریخت و پاش و بذل و بخشش مالی بوده و یقینا اقدام به ارائه پکیج های بخشش پرداختهای تلکیفی مثل بیمه و مالیات، تقبل پرداخت حقوق پرسنل در ایام تعطیلی و همچنین حذف سودهای بانکی ایام تعطیل و بحران میتواند کسب و کارهای بحران زده را به سلامت از این طوفان به پاخواسته عبور داده و شدیدا از پرداخت تسهیلات بانکی بی حساب و کتاب که خود ایجاد رانتهای فراوان و واحد های تولیدی و تجاری بدهکار می نماید اجتناب نماید.

 

انتهای پیام/*

یادداشت: امیررضا منصوری عضو هیات مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران – شعبه خوزستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 10 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 3 =


دسته‌بندی نشده