کد خبر : 2766
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴

شب های بین الحرمین اهواز یادآور نهضت عاشورا

شب های بین الحرمین اهواز یادآور نهضت عاشورا

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم_حدیث کریمی؛ ماه محرم؛ ماه حماسه ها و شجاعت هاست؛ ماه جوانمردی ها؛ ماه ظلم ستیزی و مبارزه با تبعیض و ذلت؛ ماه حُرّیت؛ ماهی که تمام شیعیان جهان در چهار گوشه دنیا در سوگ سید و سالار شهیدان نشسته اند؛ تمام جهان را ماتم می گیرد. تمام جهان، حسینی می

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم_حدیث کریمی؛ ماه محرم؛ ماه حماسه ها و شجاعت هاست؛ ماه جوانمردی ها؛ ماه ظلم ستیزی و مبارزه با تبعیض و ذلت؛ ماه حُرّیت؛ ماهی که تمام شیعیان جهان در چهار گوشه دنیا در سوگ سید و سالار شهیدان نشسته اند؛ تمام جهان را ماتم می گیرد. تمام جهان، حسینی می شود و این حماسه حسینی، آزادگی را به جهانیان گوشزد می کند.
ماه محرم در مکتب تشیع، یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه‌ جاودان کربلاست، حماسه ای که مردم را به امور اعتقادی خویش آشنا می‌کند، و از همین حسینیه‌ها و تکایا و مساجد است که مردم دستورات دین را به خانه‌های فکر و دل خود به ارمغان می‌برند. از حسینیه ها و تکایا و مساجد است که راه سید الشهدا ادامه پیدا می کند. از حسینیه ها و تکایا و مساجد است که سیره آزادی و آزادگی بر دل های آیندگان نقش می بندد.
و حالا مردم در سراسر کشور عزیزمان، ایران اسلامی در این ماه عزیز با آیین های عزاداری به سوگواری می پردازند، این آیین‌ها در خوزستان هر ساله با شکوه و حضور گسترده ی مردم برپا می‌شود و مردم خوزستان که عمریست با سرور و سالار شهیدان بیعت کرده اند با برپایی دسته‌های عزاداری، سینه زنی، دمام و زنجیر زنی به برگزاری باشکوه مراسم ماه محرم می‌پردازند.

یکی از این آیین ها که بیش از یک دهه در سطح گسترده ای در اهواز برگزار می شود، شب های بین الحرمین است که شهرداری اهواز بنیانگذار و برگزار کننده آن است.
برنامه ای با عنوان ” شب های بین الحرمین” که هر شب میزبان عزاداران حسینی (علیه السلام) است و مردم را به یک فضای معنوی و عرفانی دعوت می کند. قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی، مداحی و اجرای تعزیه اصل برنامه است و همزمان با اجرای برنامه، غرفه هایی با رویکرد خدمت رسانی به عزاداران فعالیت دارند. غرفه های نوگلان حسینی ویژه سرگرم سازی هدفمند کودکان، ثبت لحظات عاشورایی، مشاوره، خانواده، خیمه سلامت، ترنم اسلامی، نذر چادر و محصولات فرهنگی از جمله برنامه های جنبی شب های بین الحرمین است.

*توصیف حال و هوای عاشورایی مردم در کلام*

در شام غریبان، خانمی حدودا ۵۰ ساله، کنار خیمه ای تکیه داده و با اجرای تعزیه می گریست؛ اولین شبی است که به برنامه آمده، در پاسخ به اینکه شب های بین الحرمین چگونه برگزار شده، می گوید: ” بذارید تو حس خودم باشم، کربلا نرفته ام، فضای اینجا مرا به کربلا برده”

خانم دیگری کنارش ایستاده و از تنوع برنامه های شب های بین الحرمین نسبت به دیگر مراسمات عزاداری در اهواز صحبت می کند و عنوان می کند: سالهای قبل هم می آمدم اما امسال هم کیفیت بهتری داشت و هم جمعیت بیشتر بود.

دختر خانمی ۲۱ ساله که از خانواده اش خواسته بود هر شب او را به بین الحرمین بیاورند، نیز می گوید: وقتی فضای مراسم را دیدم شوق آمدنم برای هر شب بیشتر می شد، از همه آنها که تلاش کردند تا سرور و سالارشهیدان را بیشتر بشناسم قدردانی میکنم و از آنها میخواهم که سال دیگر هم برنامه ای با این شکوه را برگزار کنند.

خانم رضایی خادم بین الحرمین هم می گوید: وظیفه ما برقراری نظم و هماهنگی مراسم بود که سعی کردیم مردم راحت باشند و هر کاری از ما میخواهند را به بهترین نحو ممکن، انجام دهیم.
او ادامه می دهد: برنامه امسال فوق العاده بود، شور خاصی داشت، پیشنهاد می کنم که این فضا به صورت دائم بین الحرمین شود و به صورت نمادین، عاشورای حسینی را تداعی کند.

خانم دیگری که دخترش جزو گروه نمایش بود، هم از استقبال بی نظیر مردم بیان می کند: بی سابقه است این جمعیت و این شور حسینی؛ و این حضور نشان می دهد که اگر کاری با فکر درست و منطبق با معیارها انجام شود، مردم هم از آن استقبال می کنند. این برنامه همه پسند بود، روایت ها عالی بود، شاید خیلی از مردم به خصوص جوانان مراسم روضه نروند اما حضور پر شکوه مردم در اینجا به خاطر شور و عشق حسینی و نوع روایت ها، به ثبت رسید.

مراسم تمام شده بود اما هنوز موسیقی پایانی در حال پخش بود، ساعت ۲ بامداد ، خانمی وسط موکت های پهن شده نشسته، می گوید: پنج شب آخر متوجه شدم اینجا چنین برنامه ای است و آمدم. کربلا نرفته ام، دلم هم نمیخواهد این برنامه که آدم را به کربلا می برد، تمام شود. همه چیز با هم هماهنگی داشت، فضا سازی خیلی خوب بود، حضور جمعیت و عاشقان امام حسین(ع) فوق العاده بود.

غرفه ها در حال جمع آوری وسایل بودند؛ مدیر انجمن سینمای جوان خوزستان در غرفه اش مسابقه عکاسی و عکس رایگان هم داشت، از نظم و هماهنگی مراسم صحبت می کند و می گوید: باید این نوع برنامه ها به این شکلِ برگزاری، جزو برنامه های همیشگی باشد. از استان های دیگر اینجا مهمان بودند و لذت برده بودند از چنین شکوهی، فقط چند نفری به دنبال گنبدهای بین الحرمین بودند که اگر سال آینده آن را هم اضافه کنند، به نظرم با کیفیت ترین و بی نقص ترین برنامه برای عاشورا خواهد بود.

*نگاه مسئولان به شب های بین الحرمین*

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم در بازدید از آیین شبهای بین الحرمین می گوید: خلاقیت، عدم ارائه برنامه های تکراری و جذب جوانان در مراسم شبهای بین الحرمین توسط شهرداری اهواز قابل تقدیر است و نشان از پویایی و سرزندگی مسئولان این سازمان دارد از این بابت از تمامی دست اندرکاران و شهردار خوشفکر و با ایده کلانشهر اهواز تشکر می کنم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار اهواز هم درخصوص برگزاری این مراسم عنوان می کند: بیش از یک دهه از اجرای برنامه شب های بین الحرمین در کلانشهر اهواز می گذرد و امسال نیز این برنامه از ابتدای ماه محرم و همزمان با آغاز عزاداری سید و سالار شهیدان در پارک ساحلی برگزار شد.
امینی در خصوص هزینه هایی که از سوی برخی اعضای شورا مورد نقد قرار گرفته بود نیز عنوان می کند: هزینه های صورت گرفته در مراسم بین الحرمین و مواکب شهرداری، ردیف بودجه مشخص و مصوب شورای شهر اهواز را دارد.
وی می افزاید: باتوجه به اینکه موسی شاعری شهردار اهواز، یکی از مبدعان این برنامه از ابتدای کار بود، امسال توجه ویژه ای به برگزاری شبهای بین الحرمین و تاکید بر هرچه باشکوه برگزار کردن این مراسم داشت.
وی اضافه می کند: در اقدامی جدید، برگزاری مراسم را هر شب به عهده یک منطقه از شهرداری قرار دادیم که شهردار منطقه به همراه معاون فرهنگی و نیروهای دیگر در محل اجرای برنامه حضور پیدا می کردند.
معاون شهردار اهواز در خصوص هزینه برگزاری مراسم شبهای بین الحرمین نیز عنوان می کند: هزینه های صورت گرفته در مراسم بین الحرمین و مواکب شهرداری، ردیف بودجه مشخص و مصوب شورای شهر اهواز را دارد و تاکنون هیچ پرداختی به پیمانکار اجرای برنامه نداشته ایم و از حوزه معاون فرهنگی کارها انجام شده است.

و اما صاحب ایده شب های بین الحرمین هم در گفت و گویی از حضور با شکوه مردم در این مراسم معنوی قدردانی می کند و می گوید: این برنامه، هر آدمی را به حال و هوای معنوی خاصی می برد؛ جمعیت پرشور مردم نیز نشان از این دارد که این برنامه، تاثیر عمیق خودش را داشته است.
موسی شاعری که تعلق خاطر عجیبی به این برنامه دارد و در زمانی که معاون فرهنگی شهرداری اهواز بود، خود این ایده را اجرایی کرد، حالا پس از ۱۱ سال در جایگاه شهردار اهواز عنوان می کند: این برنامه با سال های گذشته تفاوت هایی داشت، نقالی، حضور مرشد و جلوه های تصویری بیشتر، استفاده از سه نمایشگر بزرگ و فیلم هایی که قبلا تصویریرداری آن انجام شده بود به عنوان مکمل اضافه شد و آن شور عاشورایی را بیشتر می کرد، این موارد و نظم و امنیت حاکم بر کار، رضایت مندی مردم را به وجود آورده بود و هر شب به جمعیت حاضر افزوده می شد.

شهردار اهواز اضافه می کند: ان شالله که خداوند از ما قبول کند، مردم هم در کنار ما باشند تا بتوانیم آنچه خواهانش هستند را با تمام توان به انجام برسانیم.

*درس آزادگی را سرلوحه زندگی قرار دهیم*

شب های بین الحرمین، عشق به امام حسین(علیه السلام) بود که با فضاسازی عاشورایی و استقبال بی سابقه از سوی مردم، به همت شهرداری اهواز برگزار شد. جایگاه ویژه امام حسین (ع) در میان مردمان ایران زمین و علاقه ای که به این امام عزیز داریم به نوعی از ایثار و شجاعت و آزادگی آن حضرت نشات می گیرد. امید به اینکه از آن ایثار و شجاعت و آزادگی و مردانگی درس بگیریم و سرلوحه زندگی خود قراردهیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =


دسته‌بندی نشده