کد خبر : 3810
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲:۱۹

رهبری هم می داند مشکل شهر اهواز، فاضلاب است

رهبری هم می داند مشکل شهر اهواز، فاضلاب است

باران بارید. شهر اهواز زیر فاضلاب غرق شد. مردم، جان و مال و زندگی خود را از دست داده اند و از سویی؛ برخی مسئولان برای جلب توجه دوربین ها و رسانه ها، مانور تبلیغاتی می دهند! فاضلاب های جاری شهر اهواز، این بار در حدی فاجعه آمیز و بحرانی شده که زندگی مردم را

باران بارید. شهر اهواز زیر فاضلاب غرق شد. مردم، جان و مال و زندگی خود را از دست داده اند و از سویی؛ برخی مسئولان برای جلب توجه دوربین ها و رسانه ها، مانور تبلیغاتی می دهند!

فاضلاب های جاری شهر اهواز، این بار در حدی فاجعه آمیز و بحرانی شده که زندگی مردم را مختل کرده است، آنقدر که وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) حدود دو ماه پیش در جریان این معضل قرار گرفتند، اجازه برداشت یک میلیارد و دویست میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی را صادر فرمودند اما متولیان این بخش دست روی دست گذاشته و فقط در جلسات، دیگران را متهم به کم کاری و ناتوانی می کنند!

 اینجا زندگی تعطیل شده، مردم در خانه هایشان مانده اند و فاضلاب هنوز دفع نشده. مسئولان هم‌نشسته اند تا باران ببارد و به دلیل عدم زیرساختهای لازم، زندگی مردم را ویران کند و بعد هم خودش برود! می پرسید چگونه؟ به شکلی که خورشید بتابد تا فاضلاب ها کف زمین خشک شوند! این است حال و روز مردم این کلان شهر! اما شاهد این هستیم که مسئولان شرکت فاضلاب به جای پذیرفتن کم کاری ها چه در گذشته چه امروز؛ توپ را به میدان دیگر مدیران پاس می دهند و از زیر بار کاستی های وظایف خدماتی خود، شانه خالی می کنند. در این میان، استاندار خوزستان در جلسه شورای مدیریت بحران به صراحت اعلام کرده: ” شبکه فاضلاب اهواز فرسوده و فاقد کشش لازم برای جمع آوری آب های سطحی است” این حرفِ کاملا درستی است؛ غلامرضا شریعتی حجت را تمام کرد و واقعیت شهر اهواز را به زبانی ساده و فارسی روان در یک جمله بیان کرد.

 در یک یادآوری؛ سال ۹۵ ابتدای ورود شریعتی به خیابان فلسطین بود که بازدیدهایی از مناطق مختلف شهر اهواز و وضعیت نامناسب فاضلاب داشت، مصاحبه های بسیاری هم در راستای حل مشکلات فاضلاب با رسانه ها انجام داد، همان زمان نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در بازدیدهایی از تاسیسات شرکت فاضلاب، از مسئولان این شرکت، خواستار اعلام دقیق درصدهای فرسودگی شبکه های فاضلاب شدند؛ و البته دیگر پی قضیه را نگرفتند! و این بحران خاموش به قوت خود باقی ماند و مثل آتش فشانی که منتظر تغییرات آب و هوایی برای فوران است، کمین کرده بود و با بارش اخیر، فوران کرد!

 قابل انکار نیست که ۵۰ سال از عمر سیستم فاضلاب اهواز می گذرد و آن زمان هم این سیستم برای جمعیت ۴۰۰ هزار نفری تاسیس شده بود نه جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری امروزِ اهواز! همه کارشناسان این حوزه و حتی مردم عادی هم که ساکن اهواز هستند، می دانند که به دلیل فرسودگی سیستم فاضلاب، در لوله‌های آب و فاضلاب، رسوب‌گذاری ایجاد شده است و نیاز مبرم به اصلاح شبکه دارد و همه هم می دانند که طی این چند سال، اصلاح شبکه فاضلاب، لوله گذاری، لایروبی و شست و شوی شبکه صورت نگرفته که اگر انجام میشد، امروز اهواز غرق فاضلاب نبود! مسئولان این شرکت باید بپذیرند در این چند سال اخیر، کارشناسانه و عمیق وارد کار نشده اند و فقط برای رفع تکلیف و خالی نبودن عریضه و نمایش های دوربینی، اقدامات سطحی انجام داده اند؛ این را وضع فجیع فاضلاب های جاری اهواز و زندگی نابود شده ی مردم می گوید.

هنوز یادمان نرفته که انبوه فاضلاب پس از سیل در مناطق مختلف اهواز به خصوص منطقه ۴ شهری چه وضعی را به وجود آورده بود و خدا می داند چه بیماری های ویروسی و عفونی را به مردم وارد کرد! حالا مدیر کل بحران استانداری در جلسه مهم مدیریت بحران استان و بررسی وضعیت فاضلابی شهر اهواز، تمام مشکلات را متوجه شهرداری می کند!

 البته که مسئولیت آب‌های سطحی طبق قانون با شهرداری است که اگر سیستم فاضلاب، سالم و فاقد مشکل بود، قطعا توانایی دفع آب‌های سطحی را داشت، اما دو روز پس از باران، مشاهده می‌شود از بعضی فاضلاب‌ها، آب بالا می‌زند که بیانگر وجود مشکل در این زمینه است. ضمن اینکه شهردار اهواز با صراحت در رسانه ها اعلام کرده”شهرداری توان پرداخت هزینه احداث کانال برای دفع آب های سطحی را ندارد”… بله مسلم است که شهرداری اهواز توان پرداخت ۷ هزار میلیارد (طبق گفته استاندار خوزستان) هزینه مورد نیاز برای احداث کانال دفع آب های سطحی را ندارد؛ چون بابت آلایندگی از شرکت نفت، صنایع فولاد، فولاد اکسین، شرکت کربن، توسعه نیشکر و ملی حفاری ایران باید سالانه عوارض دریافت کند؛ برای نمونه در جلسه ای عنوان شده بود که حق آلایندگی شرکت مارون بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است، حق آلایندگی دیگر شرکت های بزرگ صنعتی استان را هم که یک حساب سرانگشتی کنیم، رقم چشمگیری خواهد بود که در آن صورت قطعا شهرداری می تواند خدمات بیشماری را به شهروندان ارائه دهد اما آیا این رقم ها به حساب شهرداری اهواز پرداخت شده تا این نهاد خدماتی به وظایفش عمل کند و شهردار در جهت اصلاح زیرساخت‌های شهر و رفاه مردم آن را مصرف کند؟ البته باید این را هم گفت که آب و باران پاک و تمیز مشکل زیادی برای مردم ایجاد نمی کند، بلکه زمانی وضع فجیع می شود که این آب های سطحی با فاضلاب عجین شده و سراسر زندگی مردم را ویروس و بیماری های عفونی می کند!

حالا از همه ی این موارد بگذریم، به موضوع جالبتری برمیخوریم؛ این که در خبرها شاهد پیدا شدن یک عدد نماینده مردم در مجلس شدیم که در این فاجعه ی فاضلاب ها پیدایش شده و صدایش از عمق فاضلابها به گوش می رسد! سوال این است: این نماینده مجلس نمیدانست اهواز دچار بحران خاموش است و با یک باران، این بحران فوران می کند که دم انتخابات خود را میان فاضلاب های جاری خیابان های اهواز انداخته و نمایان شده تا بلکه با کمی دلسوزی، نظر مردم را به خود جلب کند؟ آقایان در این سه سال و اندی اخیر کجا بودند که حالا تمام مشکلات موجود را به گردن شهرداری اندخته اند؟ قطعا مردم سواد کافی دارند و می دانند که این شرکت فاضلاب است که در ارائه خدمات به شهروندان، کاستی داشته و وظایف خود را در حد اولیه هم انجام نداده است… حال؛ آقای مدیر فاضلاب، آقای نماینده و کلا آقایان مسئول؛ به داد مردم برسید و خسارتهای آن ها را دقیق، بررسی و پرداخت کنید و کاستی های خود را پاس ندهید تا از زیر بار خسارت شانه خالی کنید، حتا اگر یک کتاب و قلم هم از کسی زیر آب رفته، موظف به پرداخت خسارت هستید، شاید خانواده ای توان خرید همان را هم برای فرزندانشان نداشته باشند…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =


دسته‌بندی نشده