کد خبر : 3412
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰

دلداده ی حسین و جا مانده ی کربلا

دلداده ی حسین و جا مانده ی کربلا

افزایش جمعیت باعث بروز مشکلات شد   به گزارش هنرقلم، حدیث کریمی: اربعین حسین (ع) بار دیگر که از راه می رسد، قرار سالانه عاشقان با حسین بن علی (ع) تکرار می شود. پیاده روی های دلی و از روی عشق، مسیر ایران تا کربلا را رقم می زند؛ مرزهای ایران تا عراق، مملو از

افزایش جمعیت باعث بروز مشکلات شد

 

به گزارش هنرقلم، حدیث کریمی: اربعین حسین (ع) بار دیگر که از راه می رسد، قرار سالانه عاشقان با حسین بن علی (ع) تکرار می شود. پیاده روی های دلی و از روی عشق، مسیر ایران تا کربلا را رقم می زند؛ مرزهای ایران تا عراق، مملو از جمعیت عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) است. عشق به حسین، هرساله در ایام اربعین، آزادگان جهان را به دور خودش جمع می‌کند، باید گفت “پیاده روی اربعین حسینی بزرگترین اجتماع انسانی در جهان است  که هر نگاهی را به سمت خود میخکوب می کند. در مسیر که می روی، هیئت های بسیاری می بینی که کنار یکدیگر  برپا شده اند تا به زائران خدمات رسانی کنند. از هر ستون و موکب کنار جاده که می گذری این شوق در وجودت شعله می گیرد که به حریم ملکوتی حسین(ع) نزدیکتر شده ای و مدام به خود می گویی تا وصالف چند ستون و موکب دیگر باقی مانده است؟ برخی اما از این مسیر جا ماندند؛ هزاران مسافر جامانده از پیاده روی اربعین، آرزو به دل، اشک چشم خود را با قدم‌هایشان گره می زنند. هر کس به دلیلی از این قافله ایثار جا مانده است اما بسیاری به دلیل عدم امکانات در عراق و عدم خدمات رسانی کافی و نبود امکانات بهداشتی و وسیله نقلیه، نتوانستند به زیارت حسین بن علی(ع) بروند.

به گزارش هنرقلم؛ باتوجه به این که هر ساله تدابیری برای اربعین حسینی از ماه ها قبل اندیشیده می شود اما امسال آنچنان حجم زوار زیاد بوده که امکانات کشور عراق برای خدمت رسانی به زوار کفایت نمی کرد و همین امر موجب شد تا خدمات رسانی در بخش وسیله نقلیه، امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی دچار مشکل شود و با کمبود مواجه شد.

اما محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور در حاشیه بازدید از مواکب مرز چذابه در جمع خبرنگاران عنوان می کند: جمعیتی که این روزها به مرزها آمده و قصد رفتن به کشور عراق را دارند، سه برابر سال گذشته بوده است. واعظی می افزاید: همه شرایط و زیرساخت‌ها در مرزهای ایران برای تردد زائران فراهم شده است و مساله‌ای در سمت ایران وجود ندارد. با این وجود، کشور عراق برای تردد این حجم از زائران آمادگی ندارد و از این رو اندکی در این زمینه دچار مشکل هستیم.

 

حضور جمعیت خدمات رسانی را سخت تر کرد

 

استاندار خوزستان هم در خصوص برنامه ریزی ستاد اربعین می گوید: تلاش ما در طول این مدت بر این بوده که در مجموعه کمیته های طراحی شده و سازماندهی شده از ستاد اربعین کشور فعالیت کنیم و شرایط استان خوزستان را از بعد کمی و کیفی به نحوی طراحی و مدیریت کنیم که زائران حسینی با رضایتمندی بهتر، دغدغه کمتر، اثربخشی فرهنگی بیشتر و تأثیرات معنوی بیش از گذشته، در این سفر پربرکت و معنوی که نماد قدرت تشیع علوی در جهان کفر کنونی است، شرکت کنند.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه در مرز های شلمچه و چذابه برای تهیه طرح های جامع همراه با اقدامات کارشناسی و علمی  تلاش شده، ادامه می دهد: طرح جامع چذابه رو به اتمام است و اداره کل راه و شهرسازی، امسال نسبت به سال گذشته در زمینه های زیرساخت، راه ها، خط کشی، ایمن سازی، اصلاح و تعمیرات بسیار فعال تر ظاهر شدند و تقریبا چیزی از چهار خطه شدن مسیر اهواز به چذابه باقی نمانده است.  استاندار خوزستان با اشاره به اینکه طرح چهاربانده شدن مسیر اهواز به چذابه قرار بود سال گذشته به اتمام برسد، تصریح می کند: بارش نزولات آسمانی و آسیب های ناشی از سیل به مسیرها باعث کندی کار شد ولی بعد از آن با تلاش بسیار به لطف خداوند مسیرها ترمیم و جاده نیز گسترش پیدا کرد تا شرایط متفاوت تری را نسبت به سال های گذشته داشته باشیم. شریعتی می گوید: اگرچه حضور این جمعیت کار را برای خدمات رسانی سخت تر کرده بود اما همه امکانات از جمله محل استراحت، پارکینگ ها و افزایش تعداد مواکب را برای رضایتمندی مردم بسیج کردیم تا در زمینه زیرساختی برای تأمین آب، برق، فاضلاب، مباحث گذرنامه ای، بهداشت و درمان با مشکلی مواجه نشویم. وی با بیان اینکه استان های معین استقبال چندانی برای خدمت رسانی در خوزستان نداشتند، تاکید می کند: به انتظار آنها نماندیم و برای مدیریت بهتر جمعیت انبوه زائران حسینی نسبت به تعیین شهرستان های مختلف خوزستان برای معین هر دو مرز چذابه و شلمچه اقدام کردیم.

 

سیلاب باعث کندی و توقف برخی کارها شد

 

فاضل عبیات، معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز از افزایش یک و نیم برابری پارکینگ ها در مرزهای خوزستان سخن می گوید و با بیان این که که تاکنون این پارکینگ ها جوابگو بوده اند، اظهار می کند: خدمات شهری نیز در سطحی است که برای جمع آوری پسماندها نیز مشکلی نداریم به طور مثال پسماند شلمچه به اندازه پسماند جمع آوری شده روزانه خود شهر خرمشهر است. وی تاکید می کند: تاکنون هرچه در ارتباط با زیرساخت ها در دو مرز خوزستان کار کردیم مبتنی بر طرح های جامع بوده ولی سیلاب برخی کارها را دچار کندی و توقف کرد که تلاش می کنیم سال آینده بتوانیم این طرح های جامع را به اتمام برسانیم.

 

ازدحام جمعیت در مرزها و مشکل حمل و نقل کشور عراق

 

سردار حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور هم از عدم وجود مشکل صحبت می کند و با بیان این که در استان های میزبان از سوی کارشناسان یک گزارش از وجود مشکلات در این سوی مرزها و در خاک ایران اعلام نشده است، می گوید: خروج بیش از ۳ میلیون زائر حسینی از کشور از ابتدا در ستاد مرکزی اربعین پیش بینی شده بود تا اقدامات خوبی در ایلام و خوزستان فراهم شود که این کار انجام شد اما پس از ازدحام جمعیت در مرزها و مشکل حمل و نقل کشور عراق، بلافاصله در وزارت کشور عراق جلسه ای تشکیل شد که در نتیجه مرزهای این کشور برای دریافت همه کمک های ایران به روی ما باز شد.

 

بلاتکلیفی حرف ها و واقعیت های موجود

 

به گزارش هنرقلم؛ تناقض و بلاتکلیفی در حرف مسئولان ارشد و میانی کشور با واقعیت موجود در مرزهای جنوبی و حرف مردم از وضعیت مرزها و خدمات دهی به شکلی بود که اعتراض زوار به نوع خدمات رسانی را در پی داشت و مسئولان مقصر نارضایتی ها را کشور عراق عنوان می کردند اما با توجه به این که عراق و ایران دو کشور هم مرز هستند و سران دو کشور می دانند که هر ساله باید پذیرای زائران ابا عبدالله الحسین (ع) باشند، به همین جهت باید نشست های مشترک جهت تامین زیرساخت ها و نیازهای ایام سوگواری را برگزار کنند و تدابیر لازم را بیندیشند!

 

اظهار نارضایتی به خاطر عقب ماندگی ها

 

سید مجید میر احمدی، جانشین اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در همین خصوص با بیان به اینکه اگر مشکلات و نارضایتی وجود داشت، مربوط به آن سوی مرز بوده، می افزاید: همه می دانند که در سال های گذشته عمدتا این مسئله برعکس بود و زائران از رسیدگی ها در کشور عراق اظهار رضایت داشتند و به خاطر عقب ماندگی ها و مسائل مختلف در ایران اظهار نارضایتی می کردند اما امسال با برنامه ریزی خوب ستاد مرکزی اربعین این رضایتمندی عمومی، قابل قبول و مشهود است.

 

این حجم از پذیرایی تدارکات خاص خود را می طلبد

 

حبیب الله آصفی؛ معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان اما عنوان می کند: زیرساخت های موجود به نسبت جمعیت پیش بینی شده نبود. آصفی با بیان این که دو مرز خروجی در خوزستان قرار دارد و مسئولیت این استان سنگین تر از سایر مناطق است؛ می افزاید: یک سری مزیت ها از جمله نزدیکی مرز شلمچه به شهر خرمشهر را داریم که برنامه ریزی های خاص خود را می طلبد.

وی تصریح می کند: زیرساخت های موجود به نسبت جمعیت پیش بینی شده نبود ولی حسب دستور استاندار خوزستان کار بسیار سنگینی انجام شد که این روزها همه شاهد عبور باشکوه زائران ایرانی و سایر کشورهای اسلامی هستند. این حجم از پذیرایی تدارکات خاص خود مثل مواد غذایی، آماده سازی مواکب ( تشکیل شده توسط گروه های مردمی) و حمل و نقل را می طلبد.

 

تدابیر بیشتری از سوی دو کشور اندیشیده شود

 

به گزارش هنرقلم؛ امسال عاشقان حسین(ع) بیش از حد تصور در این همایش عظیم پیاده روی اربعین حضور یافتند و با حضور گسترده خود یک واقعه تاریخی از اربعین را رقم زدند، این همایش عظیم هر سال گسترده تر می شود به همین جهت باید هر سال تدابیر بیشتری از سوی دو کشور برای خدمات رسانی بهتر به زوار ابا عبدالله الحسین (ع) اندیشیده شود تا دیگر با مشکلاتی که امسال مواجه بودند؛ از جمله افزایش کرایه رفت و آمد ناشی از نبود وسیله نقیله، کمبود آب و شرایط بهداشتی نامناسب، مواجه نشوند و هر دوطرف آمادگی‌میزبانی را به طور کامل داشته باشند.

 

انتهای پیام/*

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 + 18 =


دسته‌بندی نشده