کد خبر : 4667
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲:۵۷

اطلاعیه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز

اطلاعیه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم و به نقل از سازمان پسماند شهرداری اهواز؛ شهروندان عزیز اهوازی، سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در راستای عمل به وظیفه ذاتی مبتنی بر اساسنامه این سازمان و اجرای ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و قانون مدیریت پسماند مصوب مجلس شورای اسلامی، پس از دو دهه عقب ماندگی نسبت به برخی

به گزارش پایگاه خبری هنرقلم و به نقل از سازمان پسماند شهرداری اهواز؛ شهروندان عزیز اهوازی، سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در راستای عمل به وظیفه ذاتی مبتنی بر اساسنامه این سازمان و اجرای ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و قانون مدیریت پسماند مصوب مجلس شورای اسلامی، پس از دو دهه عقب ماندگی نسبت به برخی کلانشهرها در دوره پنجم شورای شهر اهواز با تایید و خواست شهردار قبلی و اهتمام، جدیت و دستورات مکرر شهردار اهواز جناب آقای شاعری، اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماندهای خانگی را در دستور کار خود قرار داد که با انتخاب پیمانکاران اجرایی و آغاز طرح ساماندهی زباله‌گردها وارد فاز مقدماتی شد که با شیوع ویروس کرونا در حال حاضر به سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی متوقف شده است، فلذا با توجه به فضاسازی‌های ناجوانمردانه‌ای که اخیرا در فضای مجازی در رابطه با اجرای این طرح صورت گرفته است، نکاتی به اطلاع می‌رسد:

۱. شهروندان اهوازی مستحضر باشند، حوزه خدمات شهری شهرداری اهواز با استفاده از حدود ۲۷۰۰ کارگر، ۲۰۰ خودرو مکانیزه و ۸ پیمانکار و صرف ده‌ها میلیارد تومان، نسبت به نظافت، رفت و روب و حمل و دفن بهداشتی زباله به‌طور شبانه‌روزی در شهر اهواز اقدام می‌کند. متاسفانه در اثر فعالیت زباله‌گردها و انبارهای ضایعاتی، وضعیت نظافت و زیبایی شهر، مخدوش و تلاش‌های صورت گرفته بی‌اثر می‌شود.

باید حقیقتی را پذیرفت که ادامه کار زباله‌گردها به این شکل و انبارهای ضایعاتی، اهواز را به شهری فاقد استانداردهای زیست‌محیطی بدل خواهد کرد.

باید میان شهری آلوده و نازیبا و شهری زیبا و تمیز انتخاب کرد.

با این حال، از آنجایی که زباله‌گردی را یک معضل اجتماعی در وضعیت اقتصادی فعلی می‌دانیم، مقرر شد طرح تفکیک با همراهی و مشارکت زباله‌گردها صورت گیرد. اما در ساعات مشخص، با روش‌های علمی و رعایت اصول بهداشت فردی و عدم آلوده‌سازی شهر که مصداق بارز آن پاره‌سازی کیسه‌های زباله شهروندان و رهاسازی زباله‌ها در خیابان‌هاست.

۲. متاسفانه از ابتدای آغاز طرح، عده‌ای که منافع مافیایی مشخصی در حفظ وضع موجود دارند. با تهدید، ارعاب، نشراکاذیب و مخفی شدن پشت نقاب دلسوزی برای زباله‌گردها، مانع اجرای طرح شدند که با همکاری شورای سلامت فرمانداری، دادستان محترم و نیروی انتظامی این تلاش‌ها به نتیجه نرسید و عملیات ساماندهی با همکاری و مشارکت زباله‌گردها صورت گرفت.

۳. در نتیجه چندین ماه تلاش شبانه‌روزی در قالب ساماندهی زباله‌گردها، ۱۲۴۰زباله‌گرد شناسنامه‌دار، ۷۰۰ زباله‌گرد پلاک‌دار و آموزش‌های بهداشتی و کاری به آن‌ها ارائه گردید.

۴. هر گونه دریافت وجه از زباله‌گرد تکذیب می‌شود و هر کس که چنین ادعایی دارد با مراجعه به سازمان پسماند می‌تواند پیگیری نماید. مضافا حتی یک درگیری و اعمال قوه قهریه در قالب اجرای این طرح رخ نداد و تا کنون در نتیجه همکاری اکثریت زباله‌گردها اقدامات اولیه و مقدماتی جهت اجرای این طرح به خوبی صورت گرفته است و طرح در مرحله آغاز عملیات اجرایی است.

۵. با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت بهداشت فردی شهروندان، دستورالعمل‌های کشوری ستاد مبارزه با ویروس کرونا، خواستار توقف هر گونه فعالیت در بخش تفکیک زباله شد. مسئولان محترم قضایی، بهداشتی و زیست محیطی استان نیز دستور توقف هر گونه زباله‌گردی را صادر کردند و نیروی محترم انتظامی مجری توقیف متمردین از این قانون خواهد بود.

۶. سازمان پسماند با توجه به اقدامات صورت گرفته آمادگی دارد پس از پایان وضعیت نامساعد بهداشتی و مهار ویروس کرونا، با قدرت و بدون توجه به جوسازی‌ها، فشارها و ممانعت‌های قانون‌شکنان در راستای صیانت از بهداشت عمومی و توجه به رعایت نظم و زیبایی و نظافت شهری، اقدام به اجرای این طرح نماید. بدیهی است هر گونه کارشکنی در اجرای این طرح، خلاف مصالح شهروندان و در جهت مصالح مافیایی است که اجرای این طرح مهم را مانع ادامه گردش مالی چندصدمیلیاردی خود در شهر اهواز می‌داند و در صورت ادامه این‌ روند نامیمون، پیشنهاد می‌شود نهادهای امنیتی، پشت‌پرده جلوگیری از اجرای این طرح را موشکافی و رصد کنند تا مافیایی حاکم بر چرخه چندصدمیلیاردی زباله‌گردی که با نقاب حمایت از زباله‌گردها فعالیت می‌کند، رسوا شود.

۷. همچنین در جهت استفاده از ظرفیت‌های الکترونیک و فضای مجازی، نرم‌افزار زیست‌دوست با همکاری سازمان فاوا شهرداری طراحی و آماده بهره‌برداری شده است. نرم‌افزاری که اجرای طرح را تقاضامحور و در طراز آخرین متدهای اجرای طرح تفکیک در کلانشهرهای دیگر ارتقا خواهد داد. خوشبختانه با توجه به آماده‌سازی این نرم‌افزار، پس از مهار ویروس کرونا، اجرای طرح تفکیک با بهره‌گیری از این نرم‌افزار همراه خواهد بود.

۸. شایان ذکر است با هدف توجه به اقشار محروم جامعه و توانمندسازی تحت پوششین نهادهای حمایتی با مشارکت بی‌نظیر و همکاری کمیته امداد حضرت امام(ره) در استان، به زودی شاهد استقرار دستگاه‌های تمام مکانیزه دریافت و تفکیک زباله در اهواز خواهیم بود که می‌تواند به الگویی در این زمینه در کشور تبدیل شود.

۹. نکته مهم و حایز اهمیت، همکاری بین‌بخشی همه دستگاه‌ها با شهرداری اهواز در اجرای این طرح است‌. مصممیم اجرای این طرح با درک شرایط اقتصادی زباله‌گردها و عدم حذف آن‌ها همراه باشد، اما ایجاد نظم و نظافت در شهر منوط به ساماندهی زباله‌گردها، حذف انبارهای ضایعاتی خارج از این طرح و فعالیت پیمانکاران قانونی و پاسخگوی شهرداری است. باز هم تاکید می‌کنیم ادامه این روند، علاوه بر نازیبایی شهر، نارضایتی شدید شهروندان از وضعیت خیابان‌ها و محیط شهری، مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی فراوانی دارد که با اجرای این طرح به تدریج برطرف می‌شود.

۱۰. سازمان مدیریت پسماند شهرداری با هدایت شهردار محترم، نگاهی علمی به مقوله مهم پسماند شهری داشته است.

جمع‌آوری کاملا مکانیزه و مهندسی زباله‌های بیمارستانی در شهر اهواز برای اولین بار در همین دوره صورت گرفته است که این اقدام مهم توسط ماشین‌های مخصوص حمل زباله عفونی با کادری آموزش دیده در حال انجام است که نقش مهمی در حفظ سلامت و بهداشت عمومی شهروندان اهوازی به ویژه در مقطع خطیر و حساس کنونی دارد.

همچنین، تجهیز کلیه خودروهای حمل زباله اهواز به سامانه‌های gps وavl و نظارت تصویری و پایش لحظه‌ای محل دفن و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کلیه کارگران حوزه خدمات شهری و راه‌اندازی مرکز کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب اهواز از جمله این اقدامات است. نیک می‌دانیم که راه طولانی تا وضعیتی در شان و شایستگی شهروندان اهوازی داریم اما متعهدانه در این مسیر و با هدف ارتقاروزافزون فعالیت‌ها گام بر می‌داریم.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =


دسته‌بندی نشده